Prikkelbaar Darm Syndroom en Ayurveda

01-11-2010 2 reacties

Prikkelbaar Darm Syndroom – of PDS – is een van de meest voorkomende aandoeningen van het spijsverteringsstelsel. Soms wordt het ook wel IBS genoemd (Irritable Bowel Syndrome). In de ontwikkelde landen treft het 15% van de bevolking. Wanneer we het onderzoek van het centraal bureau voor de statistiek erbij pakken zien we dat van het top tien lijstje van langdurige ziekten die de levensverwachting ernstig bedreigen of beperken darmaandoeningen op de vijfde plaats staat.

Hoewel het dus geen levensbedreigende ziekte is wordt de kwaliteit van leven ernstig verstoord. Vaak last hebben van buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, constipatie en diarree zorgen ervoor dat de PDS patiënt een geïsoleerd leven gaat leiden.

Ze ervaren verlies van vrijheid, spontaniteit en sociale contacten. Om nog maar niet te spreken over gevoelens van vrees, schaamte en het zich generen voor hun aandoening.

We hebben het dus over een serieus probleem

Definitie van gezondheid

De definitie van gezondheid volgens de wereld gezondheid organisatie is dat gezondheid een staat is van volledige fysieke, mentale en sociale welbevinden en niet alleen de afwezigheid van een ziekte. Dat is ook de definitie van gezondheid in de Ayurveda.

Oorzaak PDS onbekend

Een groot probleem bij de behandeling van PDS is dat niemand weet wat de oorzaak is. Er is namelijk niet een oorzaak, er zijn er meerdere en deze verschillen ook nog eens van patiënt tot patiënt. Iets dat in de reguliere geneeswijze erg lastig is omdat er bij iedere aandoening een protocol van behandelingsstappen past. Dat protocol wordt op iedere patiënt gelegd met PDS en dat geeft geen eenduidige resultaten.

Conventionele therapie

Onze huidige reguliere geneeswijze schrijft medicatie voor zoals middelen tegen diarree of obstipatie, krampen maar ook kalmeringsmiddelen. Vaak krijgen de patiënten naast hun PDS ook problemen met de bijwerkingen van deze medicatie. Er is dus geen enkel middel afdoende om PDS in zijn totaliteit aan te pakken en dat is frustrerend.

PDS in Ayurveda

PDS in Ayurveda wordt beschouwd als een complexe aandoening dat uitmond in een verstoring van de darmwerking. Deze complexe aandoening verschilt van mens tot mens en dient daardoor aangepast behandeld te worden. Echter er zijn een aantal algemene aandachtspunten dat voor alle PDS patiënten geld. Ten eerste is dat de voeding.

Voeding en PDS

Probeer voor jezelf na te gaan wat er gebeurd als je de volgende factoren een voor een vermijdt:

  • koffie en caffeïne houdende dranken (cola e.d.)
  • lactose (melksuiker), aanwezig in alle melkproducten
  • citrusvruchten
  • geraffineerde witte of bruine suiker, tarwe zoals verwerkt in brood, pasta, gebak, etc.
  • koolzuurhoudende dranken
  • rauwe groenten, uien, koolsoorten, bonen, erwten, etc.
  • intensief sporten
  • onregelmatig eten, overeten
  • onderdrukken van natuurlijke aandrang (stoelgang, urineren, niezen, …)
  • stress, angst, geldproblemen, gepest worden, overwerk

Wat wel en niet

Kook je eten goed. Kook de groente meer dan beetgaar. Vermijd voor een tijdje wokgerechten en kook de groente goed door. Bedenk dat je darmen uiterst gevoelig en geïrriteerd zijn. Wat helpt dan meer dan zachte makkelijk verteerbare groenten en vitamine rijke sappen. Zo ontzie je de darmen en zorg je ervoor dat de darmen de tijd krijgen om te herstellen en dat is zo belangrijk.

Geef de darmen rust om te herstellen. Eet ook niet de hele dag door, ook al zijn dat kleine hoeveelheden. Eet drie maaltijden per dag en daartussen door niets.

Meditatie

Er is niets zo ontspannend en lekker als regelmatig mediteren. Dan bedoel ik niet je terugtrekken op je zolderkamer maar gewoon waar je ook bent. Mediteren kun je namelijk overal, zelfs achter de computer. Plan over de gehele dag 6 rustpunten in van 3 minuten. Dat is minder dan twintig minuten en dat kan bij iedereen. Iedere 2 uur neem je 3 minuten rust. Wanneer je veel op de weg zit, rij je de auto naar de kant van de weg en doe 3 minuten je meditatieoefeningen. Ontspan je volledig, zorg dat al je spieren als het ware van je botten glijden en probeer alle spanningen los te laten. Na drie minuten vervolg je de reis weer en na iedere twee uur herhaal je dit.

Verlichtende kruiden

De volgende kruiden brengen verlichting:

Maak thee van 1 liter water met 1 theelepel anijs, een theelepel venkel en een stukje gember. Kook dit voor 20 minuten en drink hiervan gedurende de dag. Gebruik curcuma, cardamom, nootmuskaat en gember in het eten.

Triphala

De haarlemmerolie van Ayureda is ongetwijfeld triphala. De drie kruiden Termina bellirica, chebula en Emblica officinalis vormen samen Triphala en zij hebben een reinigende en ontspannende werking op de maag, lever, dunne en dikke darm. Het reinigt het hele lichaam en is licht laxerend. Neem gedurende 3 tot 6 maand elke avond vóór het slapengaan 4 theelepel triphala (± 2 gr), die je een 10-al minuten laat weken in een half glas warme melk of warm water, en drink daarna nog een volle beker warme melk of warm water.

Kies resoluut voor triphala in poedervorm. Triphala tabletten zijn wel handiger maar in verhouding veel duurder, ze wegen slechts zo’n 0,3 gram en zijn bedoeld als onderhoudsdosis voor nà een kuur!

Bilva

Bilva [1] of Aegle marmelos behoort tot de familie Rutaceae en komt van nature voor in de Himalaya. De harde grijs of geel gekleurde vruchten zitten in een aromatische schil. De vrucht zelf smaakt naar marmelade en ruikt naar rozen.  Het blad van de Bilva heeft slijmoplossend vermogen en dat helpt bij PDS. Van bilva wordt zowel het blad als de wortels en het fruit gebruikt. Het fruit bevat antimicrobial eigenschappen en wordt daarvoor ook volop ingezet bij infecties van verschillende aard. Zo wordt in een artikel uit 2013 [2] beschreven dat Bilva goede resultaten oogst om giardia en het rotavirus te bestrijden.[3]

Yoga, Tai Chi of wandelen

Doe yoga of Tai Chi en als je dat niet aanspreekt wandel dan iedere dag 30 minuten. Er zijn een aantal specifieke yoga oefeningen voor het buikgebied die zeer ontspannend werken. Ik noem er even een paar: Vajrasana, Shashankasana, Ushtrasana, Marjariasana en Padhastasana zijn goede oefeningen voor het buikgebied. (lees ook onze yoga en PDS – brochure.)

Ernstige vormen van IBS

Bij ernstige vormen van IBS is de aanpak erg persoonsgebonden. Het is dan prettig om dit heel goed te onderzoeken zodat advies op maat gegeven kan worden. Wij hebben hier erg veel ervaring mee met hele fijne resultaten.

Interesse in een consult?

Maak een afspraak via de e-mail:  Stuur een e-mail of bel even op 0523-744004

Consulten-Online

Wil je op dit artikel reageren? Graag zelfs. Ja mag het ook delen aan je vrienden of collega’s.

Bronnen

1) Pattnaik, S; Subramanyam VR; Kole C. (1996). “Antibacterial and antifungal activity of ten essential oils in vitro”. Microbios, 86 (349): 237–246. PMID 8893526.

2) Brijesh, S; Daswani P; Tetali P; Antia N; Birdi T (2009). “Studies on the antidiarrhoeal activity of Aegle marmelos unripe fruit: Validating its traditional usage”BMC Complementary and Alternative Medicine 9 (47): 47. doi:10.1186/1472-6882-9-47. Retrieved 28 February 2013.

3) Wikipedia

2 reacties

  1. pim 27 april 2014 | 15:16

    Is een darmspoeling bij Colitus Ulserosa aan te raden ?

    Reply

    • Cornelis Peters 30 mei 2014 | 10:11

      Dag Pim.
      Ik zou je aanraden om dit onder begeleiding van een ayurvedisch arts te doen. Om dit zelf te doen zou ik niet aanraden.
      Het hangt heel erg af van de conditie van je darmen en de mate van ontstekingen. Voorzichtigheid is hier echt geboden.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis Peters

      Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *