Leer moeiteloos slapen!

14-10-2012 Nog geen reacties
slapen

slapen

Slaapt u ook zo slecht in?

Vorige maand had ik een consult met Pieter. Pieter heeft een groot bedrijf dat ondanks de crisis goed loopt, is gelukkig getrouwd met Anne, maar piekert ‘s nachts over zijn werk waardoor hij niet kan slapen. Het zijn geen zware gedachten, maar toch! Het maalt wel allemaal door zijn hoofd. Slaappillen van de huisarts gaven tijdelijk wat verlichting maar losten het probleem niet op. Overdag merkt Pieter dat zijn slaapproblemen op een negatieve manier doorwerken. Hij is snel prikkelbaar en kan vaker niet helder nadenken. ‘Ik voel gewoon dat ik er niet voor de volle honderd procent bij ben, alsof ik maar voor de helft meedoe’, verzucht Pieter tijdens mijn consult.

Eindelijk een goede nachtrust

Een slaapprobleem houdt in dat je meerdere nachten per week niet kan inslapen en moeite hebt om de nacht door te slapen. Een slaapstoornis kan in de loop der jaren, als het niet goed aangepakt wordt, ingrijpende gevolgen hebben. Denk alleen maar aan het verkeer. Als mensen vermoeid in de auto zitten dan heeft dat natuurlijk invloed op de veiligheid. Toch is het verrassend om te weten dat met een paar andere inzichten dit probleem goed te behandelen is. Ook bij Pieter, want inmiddels kan hij wel goed slapen en dat zonder slaappillen.

Slapeloosheid komt vaker voor dan u denkt

Iedereen slaapt wel eens slecht. Maar een kwart van de Nederlanders heeft echt een slaapprobleem. Als dat weken achterelkaar doorgaat dan is dat slopend. Veel mensen met slaapproblemen raken uiteindelijk arbeidsongeschikt. Dat kost de maatschappij natuurlijk heel veel geld aan uitkeringen en het mist deze mensen ook in het arbeidsproces.

Vijf tips om beter te slapen

  • 1. Eet geen zware maaltijd voor het slapen gaan. Een volle maag activeert de spijsvertering; daardoor is Pitta hoog en kan het lichaam niet ontspannen. Er moet gewerkt worden, dus van passiviteit is geen sprake.
  • 2. Drink 6 uur voor het slapen gaan geen alcohol. Alcohol kan tijdelijk een golf van vermoeidheid geven, maar leidt tot een minder diepe slaap en geeft ook nog eens onrustige dromen.
  • 3. Zorg voor een goede slaapkamer. Ventileer goed, eventueel in de avond het raam opendoen.
  • 4. Zorg voor meer beweging. Ga joggen, doe yoga of ga naar de sportschool.
  • 5. Leer los te laten en te ontspannen. Dat kan met meditatie, yoga en spierontspanningsoefeningen. Afhankelijk van uw constitutie kiest u datgene wat goed bij u past. Dan houdt u dat ook vol.

Ons ayurvedisch stappenplan op maat

Het Europa Ayurveda Centrum heeft zich sinds 2000 toegelegd op het geven van adviezen en begeleiding van mensen met slaapstoornissen.
Het heeft honderden mensen de weg gewezen hoe zij dit probleem op een natuurlijke manier kunnen oplossen. Deze adviezen zijn gebaseerd op ieders constitutie en zijn dan ook echt maatwerk.

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *