Met Bacopa verhoog je de kracht van je hersenen!

16-10-2016 20 reacties

Gemiddelde leestijd: 1 minuut en 30 seconden.

Bacopa monnieri is het meest krachtige en meest effectieve zenuw en hersentonic in de Ayurvedische geneeskunde. Het wordt al eeuwenlang gebruikt om mensen van alle leeftijden te helpen om nieuwe informatie te leren en te onthouden. Het is ook van oudsher gebruikt om op natuurlijke wijze psychische problemen aan te pakken. Problemen gerelateerd aan stemmingen en cognitief functioneren. In oude Vedische teksten lees ik dat Bacopa geclassificeerd wordt als een rasayana – een plantaardige stof dat een lange levensduur ondersteunt. In Ayurvedische teksten wordt Bacopa “Brahmi” genoemt en dat betekend in het Sanskriet ‘Bewustzijn en wijsheid’. Vandaag de dag gebruiken Ayurvedische artsen Bacopa om cognitie en focus te ondersteunen.

Cognitief

Het woord cognitief doelt op alle informatieverwerkende processen die zich afspelen in de menselijke hersenen. Het is moeilijk om het begrip concreet af te bakenen; het gaat over taal, geheugen, het vermogen gedrag aan te passen, patronen herkennen, rekenen en tal van andere denkprocessen. Om tot cognitie te komen moet er eerst worden waargenomen.

Bacopa voor krachtige hersenen

Een studie uit 2002 gepubliceerd in het tijdschrift Neuropsychopharmacology vond dat het gebruik van Bacopa monnieri gedurende drie maanden de functies van het korte termijn geheugen functie mogelijk konden ondersteunen. Bij 76 deelnemers tussen de 40 en 65 jaar oud werd het onthouden van nieuwe informatie getest, de placebogroep vergat de informatie veel sneller dan de groep die Bacopa monnieri innam (1)

Voor cognitieve functies en stemmingen

Bacopa ondersteunt gezonde stemmingen bij ouderen. In een dubbelblinde placebo-gecontroleerde studie bij Helfgott Research Institute, National College van Natuurlijke Geneeskunde in Portland, USA, kregen 48 deelnemers van 65 jaar en ouder gedurende 12 weken een dagelijkse dosis van 300 mg Bacopa of een placebo.
De groep die de Bacopa innamen scoorde beter bij het herinneren van woorden in vergelijking met de placebogroep. De Bacopa groep vertoonde ook minder spanning en een betere stemming na het supplement in vergelijking met de placebogroep. (2)

Naast de verbeterde cognitieve functie beschreven door de Portland studie, die verscheen in het Journal of alternatieve en complementaire geneeskunde, meldde de Bacopa deelnemers minder stemming problemen. Het is ook interessant om te vermelden dat in de Bacopagroep de hartslag daalde na verloop van tijd, maar juist steeg in de placebogroep. Deze studie levert verder bewijs dat Bacopa potentieel heeft voor de verbetering van de cognitieve prestaties bij ouderen zonder dat er bijwerkingen optreden. (2)

Hoe werkt Bacopa eigenlijk?

Er zijn een aantal verbindingen geïdentificeerd in Bacopa, waaronder bacosides A en B, twee chemicaliën die de transmissie tussen zenuwcellen in de hersenen verbeteren. Deze bacosides ondersteunen cognitieve functies, waardoor het makkelijker wordt om nieuwe informatie te leren en te onthouden. (3,4) Bacopa ondersteunt de natuurlijke productie van de neurotransmitter acetylcholine (belangrijk voor leren en geheugen), (5,6) en serotonine en GABA (gamma-aminoboterzuur), neurotransmitters die ontspanning bevorderen. (7,8,9)

Advies bij het gebruik van Bacopa.

Volwassenen kunnen 1 capsule, twee keer per dag innemen na de maaltijd of volgens het advies van je zorgverlener. Kinderen vanaf 4 jaar kunnen 1 capsule per dag innemen of volgens advies van de zorgverlener.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met Bacopa monnieri. Heb jij nog tips voor andere lezers? Waar bestaat jouw ZelfZorg uit? Deel het hieronder met ons.

Cornelis Peters
Cornelis Peters is onderzoeker en expert op het gebied van gezondheid en welzijn vanuit Ayurveda. Hij deelt zijn kennis over ‘de zes treden‘ waarmee de weg naar persoonlijke groei en gezondheid voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass “Tien Ayurvedische leefregels voor een leven vol energie. Deze masterclass is gratis te downloaden via deze site.”.

Bronnen:

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12093601
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18611150
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3153866
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7057659
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11498727
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746283
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4564643
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27692172
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4564644
  10. Photocredits: By J.M.Garg – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7995641

20 reacties

  1. Avatar

    yvonne 15 July 2017 | 9:30

    Geachte heer Peters,

    Ik heb Multiple Sclerose RR, een ernstige slaapstoornis, een licht slaapapneu en burnout verschijnselen. Ben 60 jaar.

    Ik neem geen reguliere medicatie. Wel enige voedingssupplementen.

    Kunt u mij met uw kennis s.v.p. adviseren?

    Mvg

    Yvonne

    Reply

  2. Avatar

    yvonne 15 July 2017 | 9:43

    Heer Peters, ik had mijn vraag anders moeten stellen aan u. Ik heb Brahmi capsules van holisan gekocht. Hoeveel en hoe kan ik het innemen.
    Mvg
    Yvonne

    Reply

    • Avatar

      Cornelis Peters 15 July 2017 | 22:41

      Beste Yvonne,
      Als het goed is staat de dosering aangegeven op het potje.
      2 maal daags 1 capsule met water innemen. Gezien uw klachten is het wellicht verstandig om voor een consult bij een Ayurveda arts of therapeut te komen. Naast Brahmi zijn er nog andere kruiden en behandelingen die mogelijk goed voor u kunnen zijn.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis Peters

      Reply

  3. Avatar

    yvonne 16 July 2017 | 18:34

    Heer Peters, dank u wel.
    Misschien is het toeval, ik heb geslapen nadat ik op de eerste dag1 capsule avond heb ingenomen.Tweede dag 1 ochtend en 1 avond tijdens maaltijden. Brahmi (Bacopa Monniera) extract per capsule 250 mg. Aanbevolen wordt 2 capsules per dag. Ik ga dit doorzetten, ben hoopvol voor komende nacht. Overweeg arts of therapeut. Nogmaals dank. Met vriendelijke groet, Yvonne

    Reply

  4. Avatar

    Dave Robinson 9 February 2018 | 21:40

    Geachte heer Peters,

    In de regel is het advies om Brahmi niet langer dan 12 weken in te nemen.
    Wat ik tot nu toe nergens heb ik kunnen vinden, is de reden waarom. Kunt u hier wat meer duidelijkheid over geven?
    Zelf gebruik ik nu Brahmi poeder.

    Vriendelijke groet, Dave

    Reply

    • Avatar

      Liane Bosschaert-Stor 11 February 2018 | 11:18

      Beste Dave

      tijdens mijn stage in India heb ik die vraag gesteld aan onze arts en psychiater volgens Ayurveda. Haar antwoord op mijn vraag was heel eenvoudig: take Brahmi for the rest of your life…

      hoop jou hiermee een antwoord te kunnen geven op jouw vraag!

      Namaste,
      Liane

      Reply

    • Avatar

      Cornelis 11 February 2018 | 12:08

      Best Dave,
      De reden om kruidensuplementen niet doorlopend in te nemen is omdat je anders een gewenning krijgt. Het is beter om een kuur af te maken. Even een tijdje te stoppen en mocht het nodig zijn weer een kuur doen. Het intermitterend toedienen van kruiden stimuleert je lichaam om te herstellen en dat is de bedoeling van deze kruiden.
      Dat geldt ook voor Brahmi.

      Met vriendelijke groet,

      Cornelis Peters

      Reply

      • Avatar

        Rasia 20 July 2019 | 10:08

        Ik gebruik het nu vanaf februari. Kan dir kwaad. Niet 2x oer dag maar 1 capsule alleen in de ochtend. Ik heb een burn out en dit maakt me rustig en kalm. Ik vraag mij alleen af als ik zou stoppen krijg je dan soort nawerking? Of is het slecht voor je hersenen dit langdurig te gebruiken. Ik kan geen info over vinden hoe lang je dit mag gebruiken? En of je dit moet afbouwen ofzo..

        Reply

  5. Avatar

    Hans Petrie 24 October 2018 | 21:21

    Ik gebruik losse poeder 350 mg 2 maal daags heb ADHD. Wat in capsules zit is dat sterker geconcentreerd? Zit in de losse poeder 350 mg en capsules 350 mg even veel bacoside.
    Groeten Hans

    Reply

    • Avatar

      Cornelis 1 November 2018 | 14:55

      Dit ziet er goed uit Hans. Als je bij deze dosering het gevoel hebt dat dit je goed ondersteund zou ik het handhaven.
      Mocht dat niet het geval zijn dan kun je een heel klein beetje de dosis verhogen. Omdat het natuurproducten zijn kan de hoeveelheid werkzame stof varieren.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis

      Reply

  6. Avatar

    Cornelis 1 November 2018 | 14:54

    Beste Hans,
    Het hangt ervan af welke kwaliteit Bacopa je hebt Hans,.
    Van welke firma gebruik je dit?
    Als ik dat weet kan ik je iets gerichter adviseren.
    Mvg,
    Cornelis

    Reply

  7. Avatar

    Susanne 21 February 2019 | 13:19

    Hoi Cornelis ☺,

    Dank voor het delen van deze informatie! Ik heb nog 3 vragen aan u:

    1) Helpt het innemen van Brahmi ook tegen bijv. lusteloosheid en vermoeidheid (vanwege slaapapneu)?
    2) Is de dosering van invloed op leeftijd en gender? Ik ben zelf een 40-jarige vrouw.
    3) Waar koopt u uw Brahmi?

    Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen ☺.

    Met vriendelijke groet,

    Susanne

    Reply

    • Europa Ayurveda Centrum

      Europa Ayurveda Centrum 26 February 2019 | 21:56

      Dag Suzanne,
      Inderdaad kan het ook heel goed tegen lusteloosheid en vermoeidheid ingenomen worden. De doserering is afhankelijk van je dosha. Heb je een snelle of langzame stofwisseling. Pitta heeft doorgaans een snelle stofwisseling en kapha een wat tragere metabolisme. Gewicht kan ook een rol spelen. Dus niet zozeer op leeftijd en gender maar meer op constitutie type en gewicht. Wij halen onze bacopa uit India uit de ayurveda tuinen van kerala.
      Mvg,
      Cornelis

      Reply

  8. Avatar

    HaTee 4 March 2019 | 20:57

    Ik heb voor mijn 5 jarige zoon (17 kilo) de 200 mg capsules bacopa gekocht. Hij vindt de capsule slikken erorm lastig..Kan ik deze leegmaken en door zijn voeding mengen? En hoeveel capsules geef ik hem per dag?

    Reply

    • Europa Ayurveda Centrum

      Europa Ayurveda Centrum 5 March 2019 | 10:54

      Beste HaTee,
      Dat kan. U kunt de capsules openmaken en door zijn voeding doen. Maximaal 2 per dag dus een in de ochtend en een in de avond. Mvg,Cornelis

      Reply

  9. Avatar

    hans soetens 16 April 2019 | 8:23

    hoi cornelis,
    ik heb een vraagje
    men beweert dat mijn vriendin parkinson heeft.
    hierin heb ik wel mijn bedenkingen.
    ze gebruikt madopar en diazepam.
    en stikt van de krampen.
    wat volgens mij geen echte krampen zijn.
    kan jij mij vertellen of dat bacopa monnieri gebruikt mag worden bij parkinson.
    en of dat er ook resultaten mee geboekt zijn.
    alvast bedankt.
    gr hans.

    Reply

  10. Avatar

    Cornelis Peters 12 May 2019 | 9:26

    Beste Hans,
    Je kunt Bacopa monnieri zeker gebruiken naast de huidige medicatie van madopar en diazepam. Je kunt overwegen of je ipv madopar – mucuna pruriens kunt geven. Dat bevat een natuurlijk dopamine. Naast diazepam kennen we in de Ayurveda ook een kruidencombinatie dat goede resulaten behaald maar minder belastend is voor je lichaam omdat het niet de bijwerkingen heeft van reguliere medicatie tegen angsten. Kijk hier maar even naar https://www.ayu.nl/nieuws/ayurveda-veel-effectiever-bij-behandeling-van-angststoornissen-dan-regulier-medicijn-clonazepam/
    Verder is het wellicht aan te raden om een ayurvedisch arts of therapeut te bezoeken waar je deze vraag voorlegt en kunt kijken welke medicatie of behandeling het meeste effect heeft.
    Mvg,
    Cornelis

    Reply

  11. Avatar

    rasia 20 July 2019 | 10:11

    Hoe lang kan je dit gebruiken? Ik gebruik het nu alleen in de ochtend vanaf februari. En heb er veel baadt bij. Kan je hier ook gewon meteen mee stoppen? Of krijg je dan een nawerking? Ik lees niks over hoe het werkt als je lang gebruikt of hoe lang je mag gebruiken etc.

    Reply

  12. Avatar

    Esther Zwaan 16 September 2019 | 8:29

    Beste Hans,
    Onze zoon van 14 heeft ADD en daarmee behoorlijke concentratieproblemen op school. Hij gebruikt Ritalin, en we zouden graag de overstap naar een natuurlijk middel willen maken dat hem wel genoeg ondersteuning geeft. Is het zo dat hij nu eerst moet stoppen met Ritalin en opbouwen met Bacopa? Of is er een combinatie mogelijk?
    Groet Esther

    Reply

  13. Avatar

    Cornelis 17 September 2019 | 16:00

    Beste Esther,
    Het is verstandig om met de arts die dit medicijn voorschrijft te overleggen dat je met bacopa monnieri wilt starten. Je kunt je arts dan wijzen op dit artikel: PMID: 26633481
    A Randomized Controlled Trial Investigating the Effects of a Special Extract of Bacopa monnieri (CDRI 08) on Hyperactivity and Inattention in Male Children and Adolescents.
    Vervolgens kun je een afspraak met een ayurveda arts of therapeut maken om in overleg en met goede monitoring bacopa te gaan introduceren. Het is ook belangrijk dat je zoon snapt wat er aan de hand is en dat hij zelf ook weet en wilt dat de ritalin vervangen gaat worden door bacopa. De tijd dat ritalin uit het lichaam is gaat vrij snel dus de afbouw en opbouw kan binnen een tijdsbestek van een week gerealiseerd worden. Met vriendelijke groet, Cornelis Peters

    Reply