Hoe kun je bewijzen dat meditatie echt werkt?

Meditatie werkt volgens een grootschalig onderzoek in de metropool Washington in Amerika. Maar hoe werkt het nu echt?

Nou, dat is nog niet eens zo eenvoudig om uit te leggen. Ja, natuurlijk, de mensen die regelmatig mediteren weten het wel. Maar hoe kun je dat uitleggen aan mensen die “er niets mee hebben”? Het maar zweverig gedoe vinden en liever doorgaan met alles te rationaliseren.

“Ik kan het niet meten, dus is het er niet.”

DAT-lezers die vanaf het begin mijn DAT’s lezen, weten dat ik een keer een hele discussie gehad hebt met een wetenschapper binnen het Meduwaproject die voet bij stuk hield dat alles te meten was. Zo niet, dan bestond het ook niet.

Ken je dat, dat je met iemand praat die totaal anders denkt en leeft als jij en waar je toch een band mee hebt? Mijn band met de ander is in ieder geval een van mateloze fascinatie. Ik kan dan de ander observeren (dat klinkt wetenschappelijker dan bekijken) en me diep van binnen voortdurend verwonderen dat zo iemand meent wat hij of zij zegt.

Vaak ontstaan dan de meest interessante gesprekken, omdat ook ik mijn woorden zorgvuldig moet kiezen om mijn gezichtspunt te belichten. Want, en dat is het bijzondere natuurlijk van zo’n gesprek, we willen allebei gelijk krijgen. Of zo ver komen dat de ander onze zienswijze in ieder geval serieus neemt.

Niemand wil “zweverig overkomen”, ook ik niet. Dat geef ik eerlijk toe. Ik stel me dan voor dat je als een soort hovercraft over de weg zweeft in een wit gewaad en daar voel ik niet veel voor. Ik wil niet belachelijk overkomen.

Gelukkig bestaat er zo’n wetenschappelijk onderzoek dat het effect van meditatie gemeten heeft. Dat is het grote misdaadonderzoek in Washington in 1993.

De onderzoekers, onder leiding van John Hagelin, een gerenommeerd kwantumfysicus, hebben een grote sociale studie opgezet midden in de stad Washington. Het idee was om aan te tonen hoe gemakkelijk en eenvoudig het is om misdaad en sociale stress te verminderen door meditatie te gebruiken om het bewustzijnsveld te beïnvloeden.

Het misdaadpreventieproject vond plaats tussen 7 juni en 30 juli 1993. Op grond van eerdere ervaringen voorspelden de onderzoekers van tevoren dat de meditatiegroep de criminaliteit in de stad tijdens de studieperiode met meer dan 20% zou verminderen. De onderzoekers bevestigden dat de groep dit effect zou bereiken zonder enige verbale, sociale, politieke of fysieke interactie tussen de mediteerders en de plaatselijke gemeenschap.

Het positieve effect zou stilletjes en discreet vanuit het bewustzijnsveld worden bewerkstelligd.

Ongeveer 800 mediteerders kwamen rond 8 juni naar Washington om mee te doen aan het misdaadpreventieproject. De omvang van deze groep gaf meteen een comfortabel startniveau om met de rust die zij op het bewustzijnsveld uitoefende een meetbaar effect konden bereiken. In de komende weken sloten zich steeds meer mediteerders bij de groep aan, totdat uiteindelijk 4000 mensen meededen.

Hoe kun je bewijzen dat meditatie echt werkt?

In bovenstaand grafiek kun je zien dat wanneer 2700 mensen eensgezind mediteren, de misdaad al drastisch begint te dalen. De rust die vanuit 2700 breinen tegelijkertijd uitgestraald wordt, heeft een meetbaar kalmerend effect op het bewustzijnsveld van een stad zo groot als Washington. De populatie van deze stad is 6,7 miljoen mensen.

Het maximale effect was een ongekende daling van de HRA-criminaliteit met 23,3%. Dit maximale effect trad op toen de omvang van de groep het grootst was in de eindfase van het project. Er deden toen ongeveer 4000 mensen aan mee.

Dus als een half procent van zo’n stad gaat mediteren, zakt de misdaad met bijna 25%.

De onderzoekers gebruikten een door de FBI gehanteerde definitie van gewelddadige criminaliteit of HRA-criminaliteit: moord, verkrachting en zware mishandeling.

De mensen die meededen aan de meditatie waren allemaal geroutineerde mediteerders.

Dus als je mij vraagt of meditatie zin heeft dan kan ik dat alleen maar volmondig beamen. Meditatie is net zo belangrijk als het poetsen van je tanden en het kammen van je haren. Neem het op in je dagelijkse routine van je dag en bemerk na een tijdje hoe waardevol dit wordt voor je gemoedsstemming. Niet alleen van de jouwe maar ook de rest van je gezin of familie. En zoals dit experiment beschrijft zelfs voor de buren naast je. Ook zij gaan er onbewust de effecten van merken. Hoe bijzonder is dat!

Wanneer je graag wilt mediteren en dit voor het eerst doet kun je gebruik maken van een meditatie cd. Wij hebben een prachtige meditatie cd samengesteld die je hier kunt downloaden.

Bron:

Hagelin JS1; Orme-Johnson DW; Rainforth M1; Cavanaugh K1; Alexander CN1; Shatkin SF1; Davies JL2; Hughs AO3; Ross E4“Effects of Group Practice of the Transcendental Meditation Program on Preventing Violent Crime in Washington, D.C.: Results of the National Demonstration Project, June–July 1993”, D.C.Institute of Science, Technology and Public Policy Technical Report 94:1, 1994. Social Indicators Research (vol 47 issue 2: 153-­201, 1999)

Deel dit bericht

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Over Europa Ayurveda Centrum

Wanneer jij je gezondheid in eigen hand wilt nemen ben je van harte welkom in ons centrum. Wij bieden ABC consulten, Ayurvedische behandelingen en een breed assortiment aan op maat gemaakte kruidenpreparaten en oliën.

Recente berichten

Volg ons op Facebook

Schrijf je in voor tips over gezondheid

>
Scroll naar top