Zes Kruiden om Hoge Bloeddruk te Verlagen

28-02-2015 12 reacties

Zes kruiden om hoge bloeddruk te verlagen.


















Het valt op dat de laatste tijd erg veel mensen bij mij in de praktijk last hebben van een hoge bloeddruk. Jong, oud, man of vrouw, het maakt eigenlijk niet zo veel uit. Vergeleken met voorgaande jaren zie ik een duidelijk verschil. De oorzaak is niet altijd eenvoudig te achterhalen. Een hoge bloeddruk kan op den duur gevaarlijk worden. Het is daarom zaak om het wel serieus te nemen.

Verschillende soorten hoge bloeddruk

In de Ayurveda onderscheiden we verschillende soorten hoge bloeddruk afhankelijk van de achterliggende oorzaak. Iedere categorie heeft zijn eigen specifieke kruid en sommige kruiden vallen in meerdere categorieën.

Als angst de oorzaak is van de hoge bloeddruk-

Een van de meest bruikbare en nuttige kruiden voor angst gerelateerde hypertensie is valeriaan. Passiebloem, citroenmelisse en hop een goede tweede. Valeriaan is goed te combineren met citroenmelisse wanneer sprake is van een hoge bloeddruk dat door stress wordt veroorzaakt.

Slappe bloedvaten

Langdurige hypertensie kan bloedvaten verzwakken, dat is waarom kruiden en voedsel (zoals groenten en fruit) zo belangrijk zijn omdat zij de bloedvaten versterken. De meeste van deze planten bevatten bioflavonoïden. Op nummer een van deze lijst staat boekweit, met daarin de bioflavonoid rutine. Ook nuttig zijn meidoorn, blauwe bosbes en de bloemen van limoen. Meidoorn is historisch gezien onze belangrijkste hart- en kruiden tonic in de westerse kruidengeneeskunde.

Te nauwe bloedvaten

Slagaders bevatten gladde spieren, die kunnen samentrekken en ontspannen, net als de skeletspieren. Uiteraard geldt dat  hoe meer ontspannen deze spieren zijn hoe beter het is. Gelderse roos is het meest nuttig om de gladde en skeletspieren te ontspannen, samen met gember, valeriaan en meidoorn.

Als je water vasthoudt (oedeem)

Diuretica worden vaak voorgeschreven in de reguliere geneeskunde als onderdeel van de behandeling van hypertensie. Het betekent gewoon dat je vaker moet plassen. Een van de belangrijkste nadelen van een aantal reguliere diuretica is dat het lichaam kalium verliest. Gelukkig zijn er dus kruiden diuretica zoals paardenbloem blad, die juist erg veel kalium bevatten, en over het algemeen nog eens veel zachter voor je  nieren zijn. Andere kruiden diuretica zijn brandnetel en maïs. Ze zijn ideaal als je dit als thee in neemt.

Te dik bloed (kleverig)

Regelmatig eten van knoflook is ideaal om bloed op een natuurlijke manier dun te houden. De kruiden gember en ginkgo hebben een vergelijkbare werking. Let op dat je deze kruiden niet zomaar inneemt als je ook antistolling tabletten (trombose!) inneemt. Gingko helpt ook om bloedvaten te versterken en de flexibiliteit te waarborgen.

De overgang

Zilverkaars, Chinese engelwortel en wilde yam zijn het meest nuttig en helpen eveneens om opvliegers en plotselinge transpiratie te verlichten.

Waarschuwing

Gezien de interactie met reguliere medicatie is het wel aan te raden om kruiden te kiezen in overleg met je therapeut en arts. Wanneer je hier nog vragen over heb hoor ik het graag.

Cornelis Peters
28-02-2015

12 reacties

  1. Erna 9 januari 2016 | 21:47

    Mag ik valeriaan gebruiken bij hogebleddruk ik gebruik het medicijn Losartankalium 50 mg

    Vrg Erna

    Reply

    • Cornelis Peters 10 januari 2016 | 12:32

      Beste Erna,
      Het is altijd goed om te begrijpen wat er in je lichaam gebeurt met medicijnen. Het medicijn dat jij gebruikt werkt als volgt:
      Losartan behoort tot een groep geneesmiddelen die angiotensin-II-antagonisten wordt genoemd. Angiotensine-II is een lichaamseigen stof die bindt aan receptoren in de bloedvaten. Daardoor trekken de bloedvaten samen en stijgt de bloeddruk. Losartan verhindert het binden van angiotensine-II aan deze receptoren, waardoor de bloedvaten ontspannen en de bloeddruk daalt. Aangezien dit een stof is die met een receptor werkt is het goed te monitoren wat er gebeurd. Valeriaan is een kruid met verschillende bioactieve stoffen die allen tezamen zorgen dat de spanning afneemt en daardoor je bloeddruk daalt. Om antwoord te geven op je vraag: Ja, je kunt valeriaan gebruiken bij je huidige medicatie, echter doe dit met mate. Ga goed na of je hier goed op reageert. Ieder mens is anders en ieder mens reageert net even anders op bepaalde combinaties van kruiden en medicijnen. Dus gebruik het maar doe dit bewust en hou jezelf goed in de gaten.
      Fijne dag,
      Cornelis

      Reply

  2. Vermiert 2 februari 2016 | 18:44

    Is het veilig van produkten van bvb. A.Vogel met oa passiflora en valeriaan te gebruiken bij mijn medicatie van zanicombo (bloeddruk) en simvastatine (cholestorol?

    Reply

  3. Marion 24 februari 2016 | 15:59

    beste Cornelis,
    ik heb sinds jaar en dag waarschijnlijk hoge bloeddruk.Nu ben ik 60 jaar en de laatste tijd hele hoge bloeddruk.
    Mijn huisarts zegt
    Vrouw je hebt een ingebouwde stressfactor!
    laat alles los en pieker niet.!
    Ik ben 60 jaar geleden geboren als baby van 1 kg
    heb 3 maanden in de couveuse gelegen en ze hebben van alles gedaan om mij in leven te houden ( is gelukt )
    Stress is iets heel naars in mijn lichaam
    Is er een kruid dat goed voor mij is
    vriendelijk bedankt
    Marion In de Braekt uit Maastricht

    Reply

    • Cornelis 24 februari 2016 | 20:00

      Beste Marion,
      Bovenstaande kruiden die ik beschrijf zou je kunnen proberen. Gebruik je ook medicatie tegen de hoge bloeddruk? Zo ja dan wil ik dat graag weten _ kan naar de gewone mail gestuurd worden – ino@ayu.nl. Ik vraag dit omdat kruiden kunnen interfereren met medicatie dus dat is wel belangrijk om te weten.
      De boodschap van je huisarts is goed bedoeld maar zo makkelijk is dat niet. Er zijn wel methoden om te leren hoe je stress loslaat. Geleide meditatie is daar een goed voorbeeld van of hatha yoga. Doe je daar iets mee?
      Ik hoor het graag.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis

      Reply

  4. Harmke de Jong 6 juli 2016 | 21:57

    Ik heb wat te hoge bloeddruk welke kruidenpillen raad U mij aan

    Reply

  5. ria szokoli 11 oktober 2016 | 15:16

    mijn vraag ik gebruik metropolol, in ik houw veel vocht vast,nu willen zij een ander tablet er bij doen,ik gebruik kruiden thee voor vocht afdrijven, en wil graag ook iets voor mijn bloeddruk,wat kan ik daar voor gebruiken op natuur basis

    Reply

  6. erina starink 23 maart 2017 | 11:55

    dag mijnheer, mijn bloeddruk is te hoog, ik merk dat ik vocht bij mijn enkels vashoudt, niet extreem maar als ik mijn sokken uitdoe zie je waar die gezeten hebben. wel ben ik iemand die zich zelf vaak voortdrijft, ik ben een doener en wil altijd zoveel.
    mijn bloeddruk was vanmorgen 170 over 80. ik ben 73 jaar en wil liever niet aan de reguliere medicatie. ook zou ik graag ashwaganda gebruiken, maar ik slik schildkliermedicatie voor te lage functie. zou ik ashwaganda kunnen nemen als ik minder thyrax neem? slik 0,0225 mg. zou U zeer erkentelijk zijn als u mij advies zou kunnen geven. m.v.g. erina

    Reply

    • Cornelis 24 maart 2017 | 12:17

      Beste Erina,
      Uw bloeddruk is inderdaad aan de hoge kant. Ik zou het meerdere malen opmeten om te zien of het zo blijft. Er is enig bewijs dat Ashwagandha de schildklierhormoon synthese of secretie zou kunnen stimuleren. Theoretisch gezien zou Ashwagandha het schildklier stimulerend hormoon (TSH) kunnen onderdrukken en het triiodothyronine (T3) of thyroxine (T4) waarden kunnen verhogen. Ik raad u aan om bij een ayurvedisch arts of therapeut in samenspraak met uw eigen huisarts te overleggen hoe u het beste de thyrax kunt minderen en de ashwaganda kunt beginnen. Het mikt nauw wat betreft dosering. U kunt mij ook even bellen om af te stemmen. 0523-677208. Met vriendelijke groet, Cornelis Peters

      Reply

  7. Cornelis 24 maart 2017 | 12:20

    Aan de lezers van de commentaren.
    Op alle vragen komt een reactie van ons team. Sommige vragen lijken onbeantwoord maar dat is niet het geval. Vaak hebben de mensen ook dezelfde vraag via het contactformulier gesteld. Dat blijft altijd vertrouwelijk, terwijl de commentaren onder het blog zichtbaar zijn voor de bloglezers.
    Cornelis Peters

    Reply

  8. maurits verwer 7 mei 2017 | 18:59

    ik ben 73 jaat
    mijn bloeddruk is te hoog van 190-85, in de ochtend 157 – 80
    Hij verandert ook steeds van hoogte.
    Ook ben ik een angstig persoon en door min slechthorendheid ben ik ook vaak snel geiriteerd.
    De gehoortoestellen brengen geen uitkomst.
    ik heb verkalkte hartklep , je hoort ook duidelijk een ruis.
    Ik gebruik sinds 7 jaar ascal brisper 100 mg, metoprolortaat 50 mg, provastatine 40 mg en sinds 3 weken gebruik ik hydrochloorthazid 12,5 mg.
    Mijn bloeddruk gaat door dit laatst medicijn nauwelijks omlaag.
    Ik maak me best wel zorgen.
    Ik weeg 80 kilo en ben 179 cm lang, als ik nu 10 kilo zou afvallen, gaat mijn bloeddruk dan ook omlaag.?
    Sinds enkele dagen drink hibiscus thee.
    Als het netveuze bloeddruk is, heeft een bloeddruk verlagend middel dan wel zin?
    Het zijn een hoop vragen.
    Graag een reactie.

    maurits

    Reply

    • Cornelispeters@gmail.com 7 mei 2017 | 22:20

      Beste Maurits,
      Uw bloeddruk is inderdaad aan de hoge kant. Het is belangrijk dat uw bloeddruk daalt. De reden waarom het hoog is kan verschillende oorzaken hebben. Angst is daar een van maar ook fysiek zoals vernauwde vaten als gevolg van aderverkalking kan een rol spelen. Wanneer u met kruiden wilt werken is het aan te raden om advies in te winnen bij een Ayurvedisch arts of therapeut bij u in de buurt. Ook kruiden kunnen nl. uw medicatie beїnvloeden en dat is niet wat u beoogt.
      Mvg,
      Cornelis Peters

      Reply