Winter Boodschappen Lijst voor Vata Balancerende Voeding.

14-10-2016 2 reacties
winterboodschappenlijst vata balancerend

Winter boodschappenlijst met Vata balancerende producten

Waarom zou je streek en seizoensgebonden voeding eten?

Als we onze voeding en leefstijl aanpassen aan het seizoen dan veranderen onze gezondheidsbevorderende microben drastisch. In het kader van dit artikel noem ik ze voor het gemak maar even onze winter-microben. Zij ondersteunen onze immuniteit, spijsvertering, stemming, energie, bloedsuiker, gewicht, slaap – en nog veel meer. De herfst en vroege winter is de periode waarin Vata regeert. Eigenschappen zoals koud, luchtig, droog en licht zijn kenmerken van Vata en horen bij dit seizoen. Als je in het Vata seizoen in evenwicht wil blijven kies je tegenovergestelde kwaliteiten in voeding en in je leefstijl zoals warm, vochtig, zwaar en olieachtig.

Om sterk en gezond te blijven

  • Volg de onderstaande lijst met onze voedingsproducten en tips die het meest voedende zijn tijdens de koele en droge Vata maanden van de herfst en de eerste weken van de winter.
  • Begin de dag met 1 theelepel Drakshava en eindig de dag hiermee, vervolgens 1 of 2 capsules Ashwagandha en Kurkuma. Kinderen kunnen met de helft toe.
  • Druppel je oren om de dag met een paar druppel warme Karna vasti tailam om ze gesmeerd te houden en daardoor infecties te voorkomen.
  • Laat het gehalte aan Vitamine D controleren met een bloedtest en vul tekorten aan met een suppletie van Vitamine D druppels.
  • Meer dan 80% van de immuniteit van ons lichaam komt van een goede spijsvertering. Wil je weten of je een goede spijsvertering hebt? Doe dan even onze test.
  • Dagelijkse routines voor de winter

  • Begin de dag met een heerlijke massage bij jezelf met een half kopje sesamolie. Door dit dagelijks te doen balanceer je je bloed- en zenuwstelsel en zorg je dat je lymfesysteem makkelijker kan ontgiften.
  • Ga minimaal drie minuten mediteren zodat je beter om kan gaan met stress, angst en depressie.
  • Doe nu de zonnegroet en een aantal andere oefeningen die je fijn vind om je bloedcirculatie op gang te brengen en je gemoedstoestand en weerstand te verhogen.
  • Volg een regelmatig ritme met je lichaamsbeweging, slaap, maaltijden en rust.
  • Slaap in een goed geventileerde ruimte en zorg dat de lucht vochtig genoeg blijft met een warme mist luchtbevochtiger om je sinussen helder en open te houden.
  • Doe nasya door het aanbrengen van een paar druppels Nasya tailam in elk neusgat en adem vervolgens diep in.
  • Signalen dat Vata te hoog is tijdens de winter

    Af en toe slapeloosheid, stress, zorgen, af en toe constipatie, verkoudheid en griep, pijn in de gewrichten. Als je een of een aantal van deze symptomen ervaart, overweeg dan een consult en volg de bovenstaande richtlijnen voor een betere balans in dit seizoen.

    Winter boodschappen lijst

    Eet meer voedingsproducten die de smaken zoet, zuur, zout en de kwaliteiten zwaar, vettig en vochtig en heeft.
    Dan moet je denken aan soepen, stoofschotels, groenten zoals wortels, gestoomde groenten, warme kruidenthee. Geef de voorkeur aan warme, vochtige, vettig en goed doorgekookt voedsel.
    Eet minder voedingsmiddelen die de smaken scherp (pikant), bitter en samentrekkend zijn en de kwaliteiten licht, koud en droog hebben.
    Dan moet je denken aan salades, smoothies, koude gerechten en dranken, crackers, chips en salsa. Dit moet je vermijden of zoveel mogelijk verminderen,
    Eet meer vetten en eiwitten. Voeg ghee, avocado, sesam – of olijfolie toe aan je granen en soepen.
    Eet grotere porties voedsel, die je gemakkelijk kunt verteren.

    Ben je benieuwd naar een levensmiddel dat niet in dit overzicht voorkomt? Proef het dan. Als het 2 van de 3 winter smaken (zoet, zuur en zout) heeft, dan is het balancerend. Bereidt het op een manier die vochtig, vettig, zware en / of warm is, zoals kook het in een soep en voeg ghee toe, of stoom het en besprenkel met olijfolie.

    Een opmerking over de regionale klimaten en lokaal eten: Deze voedingsmiddelen hebben kwaliteiten die nuttig zijn voor het balanceren van de winter (Vata), zelfs als ze niet lokaal of seizoensgebonden zijn in jou regio. Als je er helemaal voor wilt gaan, dan kun je uitsluitend lokaal voedsel eten. In verschillende landen zal het winterseizoen eerder beginnen of later eindigen dan november-februari, en zelfs dat kan per jaar variëren. Het is raadzaam om gewoon afgestemd te blijven op de klimaatveranderingen in jou omgeving en dienovereenkomstig van dag tot dag aan te passen. Je zult merken dat het je steeds gemakkelijker en natuurlijker afgaat als je experimenteert en luistert naar wat je lichaam je te zeggen heeft.

    Wereld lijst met Vata balancerende producten

    Deze Ayurvedische seizoensgebonden lijst bevat voedsel uit de hele wereld, evenals lokaal, op basis van de kwaliteiten die nodig zijn om de uitersten van dat seizoen in evenwicht te brengen. Sommige van de voedingsmiddelen op deze Ayurvedische lijst vertegenwoordigen hun oorspronkelijke oogstmoment uit het land van herkomst. Voedsel dat vandaag geoogst wordt is niet altijd representatief voor het seizoen waarin ze oorspronkelijk geoogst werden.

    winter boodschappenlijst

    Winter boodschappenlijst met Vata balancerende producten

    Zelfs als een voedingsproduct op de lijst niet in de eigen regio wordt geoogst tijdens dat seizoen of zelfs helemaal nooit kan groeien in jouw regio brengen hun kwaliteiten nog steeds evenwicht. Je kunt tot het uiterste gaan om alleen lokale producten te eten maar dat is niet perse noodzakelijk om in balans te blijven. Veel mensen waarderen de variatie die de lijst te bieden heeft boven uitsluitend lokaal eten omdat vele klimaten lokaal winter voedsel hebben dat te beperkend zou zijn voor de meeste moderne smaakpapillen.

    Ten slotte

    Kies organisch en biologisch boven non-GMO waar het mogelijk is.
    Eet meer van het voedsel dat je lekker vind van de lijst.
    Een sterretje bij het voedsel betekent dat het Superfood is voor de winter. Als je het lekker vind eet hier dan meer van.
    Natuurlijk zijn dit niet de enige voedingsproducten, maar het zijn wel de producten die het beste zijn voor dit seizoen.

    Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met Vata balancerende voedingsproducten. Heb jij nog tips voor andere lezers? Waar bestaat jouw ZelfZorg uit? Deel het hieronder met ons.

    Cornelis Peters
    Cornelis Peters is onderzoeker en expert op het gebied van gezondheid en welzijn vanuit Ayurveda. Hij deelt zijn kennis over ‘de zes treden‘ waarmee de weg naar persoonlijke groei en gezondheid voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass “Tien Ayurvedische leefregels voor een leven vol energie. Deze masterclass is gratis te downloaden via deze site.”.

2 reacties

  1. Astrid Camerik 21 oktober 2016 | 22:36

    Dank je Cornelis voor dit artikel. Het weer sloeg zo snel om na lang te hebben kunnen genieten van de zon dat ik even een inhaalslag moet maken om weer een beetje in balans te komen. Ik heb me wel even laten inpakken door het weer.

    Astrid

    Reply

    • Cornelis Peters 25 oktober 2016 | 8:30

      Graag gedaan Astrid. Hou je gezondheid in eigen hand door deze lijst als handleiding te gebruiken.
      Fijne dag,
      Cornelis

      Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *