Wat mag een diabetes patient eten?

08-08-2013 1 reactie

Eigenlijk is er geen echt dieet voor mensen met diabetes. Dat is het goede nieuws. Wel moet u meer op uw voeding gaan letten. Dat is op zich eigenlijk helemaal niet erg want voeding is enorm belangrijk. Kennis hebben van voeding en wat voeding met je doet is goed voor iedereen. Of je nu wel of geen diabetes hebt. Wat is nu belangrijk om te weten want feiten en fabels worden nog wel eens door elkaar gehaald.

Als we voeding bekijken zijn er eigenlijk maar drie groepen voedingstoffen

Drie groepen voedingsstoffen

Koolhydraten
Vetten
Eiwitten

Koolhydraten

Koolhydraten zorgen voor de grootste impact omdat zij zowel op uw bloedsuiker als op uw gewicht grote invloed hebben.Koolhydraten zijn ook een belangrijke energiebron. Deze bron kun je weer in twee groepen onder splitsen.

Twee groepen koolhydraten

Suiker
Zetmeel

Suiker

Suiker komt voor in verschillende vormen waarvan de bekendste de sucrose is – de geraffineerde suiker vervolgens de fructose dat veel in fruit zit en lactose dat in melk voorkomt. Het moge duidelijk zijn dat deze bron direct van invloed is op het stijgen en dalen van uw bloedsuikergehalte. Matig zijn met dit voedingsmiddel is dus aan te raden.

Zetmeel

Zetmeel wordt ook wel complexe koolhydraten genoemd en dit zit veel in brood, aardappelen, rijst en pasta. Bij de vertering moet je lichaam deze complexe koolhydraten eerst afbreken tot enkelvoudige suikers anders kan dit niet opgenomen worden in het bloed.

Het kost dus meer tijd en energie om zetmeel te verteren dan suikers. Dat heeft een belangrijk voordeel omdat de afgifte van suikers trager maar wel constanter is dan bij enkelvoudige suikers.

Vetten

Bij vet denken de meeste mensen – oppassen geblazen! en dat is op zich natuurlijk goed. Er zijn ook hier weer twee groepen te onderscheiden.

Twee groepen vetten

Verzadigd
Onverzadigd

Het is een hardnekkige feit om te stellen dat verzadigd vet fout is en onverzadigd vet goed. Het is verstandig om beide vetten te gebruiken want beide zijn hardnodig voor het lichaam. Tweederde van je hersenen bestaat bijvoorbeeld uit vet en dat is best veel. Daarnaast bevatten al je celwanden vetcomponenten. Vet moet. Maar wel met mate.
Het is ook verstandig om veel afwisseling te creeren in het gebruik van olie om in te bakken. Goede bakolie is ghee (roomboter waar de eiwitten uit zijn), kokosolie, palmpitolie, palmolie, extra vierge cacaoboter.

Eitwitten

Diabetespatienten moeten weten dat eiwitten de afscheiding stimuleren van glucagon dat op zijn beurt helpt om eiwitten om te zetten in glucose. En dat is weer suiker, en daar gaat de bloedsuiker dus weer van omhoog. Dit proces heef gluconeogenese. Een groot voordeel van eiwitten is dat ze je een verzadigd gevoel geven met eten en dat zorgt ervoor dat je minder eet en dat is weer goed voor je gewicht. Eiwitten zitten in peulvruchten, avocado, vlees en vis.

Gouden regel om altijd te handhaven als u op uw suiker en gewicht wilt letten.

EET GEEN TUSSENDOORTJES

Eet veel groenten

Kies vezelrijk fruit zoals braambessen en frambozen

Drink veel water en dan vooral gekookt water.

Last but not least: Eet gevarieerd en met smaak

1 reactie

  1. Karin 27 augustus 2013 | 18:34

    helder artikel

    Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *