Wat is een goed dieet om af te vallen?

31-01-2012 Nog geen reacties

Afgelopen weken ben ik weer regelmatig gebeld met vragen over een goed ayurvedisch dieet om af te vallen. Vanmorgen sloeg ik de krant open en daar zag ik een artikel met als aanhef “Nederland wordt steeds dikker!” Dus ga ik toch weer even in op het onderwerp ‘voeding.’
Het lijkt wel alsof eten ingewikkeld geworden is. We vertrouwen erop dat andere beter weten wat goed voor ons is dan wijzelf.
Raar eigenlijk, vind u niet?

Google weet het beter!

We vertrouwen google, artsen, diëtisten, therapeuten, regeringsadviseurs, de media en gezondheidsclaims op verpakkingen meer dan onze eigen smaakpapillen. Dat moet anders vind u niet? Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn? Als ik de lijstjes zie die mensen voor mij maken als ze voor voedingsadviezen komen dan schrik ik soms. Ik heb wel lijstjes gezien waar geen enkele groente of fruit in voor kwam. Alles voorverpakt en ‘God mag weten wat erin zit om het houdbaar en eetbaar te maken.’

Ik heb ook meegemaakt dat ik bietjes kocht bij de supermarkt en dat het meisje aan de kassa niet wist dat dit bietjes waren. Ze had ze nog nooit vers gezien. Zij kende ze alleen uit een potje!

Wat zegt de Ayurveda?

Ayurveda zegt heel gewoon: hou deze vijf regels in gedachten.

1) Eet voedsel wat je kunt herkennen als voedsel en wat aan bederf onderhevig is.
Echt voedsel leeft en daarom moet het uiteindelijk sterven. Echt voedsel is voedsel wat je kunt herkennen als een aardappel, bietje, een kool, sla, komkommer, noem maar op. Voorverpakt en klaargemaakt voedsel daarvan is onduidelijk wat er nu precies inzit. En daar zit hem nu net de kneep. Weet wat je eet
Komen we nu bij de tweede regel van de ayurveda en dat is:

2) Eet kleurrijk. Niets is saaier dan een bord eten met allemaal dezelfde kleur voeding. De kleuren van veel groenten geven de verschillende antioxidante gezondheidbeschermende fytochemicaliën die ze bevatten. Een voorbeeld daarvan zijn anthocyanen, polyfenolen, terpenoïden, alkaloïden, flavonoiden en carotenoïden. Deze stoffen worden ook wel secundaire metabolieten genoemd. Veel van deze stoffen beschermen tegen chronische ziekten. Iedere metaboliet doet dit op zijn eigen manier. Om volledig profijt te hebben van deze beschermers is het dus zaak om zoveel mogelijk verschillende gekleurde groenten te eten. En het staat ook nog eens leuk op je bord.
In India vond ik het altijd weer prachtig om de groentenmarkt op te gaan vanwege de schitterende displays die de verkopers maken om hun groenten aan te prijzen. Zo’n kraampje was altijd een echt kunstwerk.

3) Eet zoet zoals de natuur het aanbiedt. Wanneer u een echte zoetekauw bent is het aan te raden om uw behoefte aan zoet te vullen met zoet fruit. Liever geen sap maar gewoon de hele vrucht ‘as it is.’ In vruchten zitten ook vezels en dat geeft sneller een vol gevoel dan vruchtensappen.

4) Eet volkoren granen en beperk het eten van witte bloem.
Het lichaam ziet witte bloem zoals in wit brood als suiker. Het bevat geen vezels, vitamine B of gezonde vetten en is daardoor te monotoon om gezond te zijn.
Last but not least!

5) Stop met eten voordat u verzadigd bent
Hou een gedeelte van de maag vrij van voeding zodat er ruimte is voor de vertering. Ongeveer 3/4 gevuld is een goede balans.

Geen enkel dieet natuurlijk

Dus als mij gevraagd wordt welk dieet mensen nodig hebben om af te vallen dan begrijpt u nu wat voor dieet ik aanprijs. Geen enkel dieet natuurlijk. Als u deze vijf regels hanteert en u eet met mate dan hoeft u helemaal geen ingewikkeld dieet te volgen. U valt vanzelf af terwijl u toch eet. Wilt u na dit verhaal toch nog graag weten welke voeding bij uw constitutie past dan raad ik u aan om een keer af te spreken voor een ayurvedisch consult. Aan de hand van deze vijf regels kunnen we vervolgens nog wat fijntunen en dan is het aan u om weer te geloven in uzelf.

De universiteit van Wageningen afdeling ‘Plant Research International’ doet veel onderzoek naar
gezondheidbeschermende fytochemicaliën. Hieronder vind u een download met meer informatie hierover.

Downloads

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *