Voedsel voor je hersenen

08-07-2014 12 reacties

Gezonde voeding voor de hersenen

gezonde voeding voor de hersenen

Vanmorgen kreeg ik in mijn email-box een artikel van AT&A het Platform voor Voedingsgeneeskunde met als titel: ‘Hersenverbindingen herstellen bij alzheimer’. In dit artikel wordt gesproken over een aantal onderzoeken waarbij experimenten gedaan worden met verschillende voedingsstoffen om te achterhalen wat er met die stoffen in de hersenen gebeurd. Dan moet je denken aan voedingsstoffen die de aanmaak van nieuwe synapsen bevordert of nieuwe celwanden maakt. Welnu, de onderzoekers hebben een drankje onderzocht met een aantal voedingsstoffen erin dat de verbinding in de hersenen verbeterd. Dat hebben ze getest met een EEG.

Wat zijn synapsen?

Synapsen zijn contactpunten tussen twee zenuwen zodat deze zenuwen met elkaar kunnen communiceren. Denk maar aan een kroonsteentje tussen twee snoeren. Door de verbinding van dat kroonsteentje kan de stroom van het ene snoer naar het andere stromen. Stel je voor dat dit kroonsteentje de vorm heeft van een bol met rondom ingangen. Dan kunnen er dus heel veel snoeren verbonden worden. Met een rechthoekig kroonsteentje krijg je een lang snoer die draad A met draad B verbind maar met een bolvormig kroonsteentje krijg je plotseling een heel netwerk.

Voedingsstoffen

Ons geheugen, herinneringen en opnieuw dingen leren zijn allemaal processen die afhangen van de aanmaak van nieuwe synapsen. Dit gaat je leven lang door. Blijf je geestelijk actief dan blijf je je hersenen stimuleren om steeds weer nieuwe synapsen te maken. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat er voldoende materiaal is (lees voedingsstoffen) om deze synapsen te maken.

Wat zit er in dat drankje?

Het drankje bevat een gepatenteerde combinatie (Fortasyn) van de omega-3-vetzuren DHA en EPA, fosfolipiden, choline, UMP, foliumzuur, selenium, vitamine B6, B12, C en E. Als ik dit zo lees dan denk ik meteen. Hoe krijg je dit binnen met je gewone voeding. Dat is natuurlijk oneindig veel beter dan een drankje uit de fabriek. Natuurlijk moet je ook en dat gaf ik al aan genoeg hersengymnastiek doen. Daar moet je zelf actief mee aan de gang.
Nu even terug op die voedingsstoffen. Ik geef hieronder even een lijstje met voedingsmiddelen waar dit inzit.

Voedsel voor de hersenen.

Omega-3 vetzuren zitten in noten, zaden en groene bladgroenten en natuurlijk de eieren, yoghurt en kaas. DHA en EPA zitten in algen en zeewier en in vette vissoorten. Fosfolipiden en dan vooral lecithinen zitten eveneens in zaden en noten maar ook in koudgeperste olie, eierdooiers en sojabonen. UMP staat voor uridine monofosfaat en zit vooral in moedermelk, tomaten, brouwersgist, bier, broccoli en orgaanvlees. Foliumzuur zit vooral in groene groenten. gist, fruit, asperges, kool, broccoli en fruit. Selenium zit in granen, groenten en dierlijke producten vaak gekoppeld aan het eiwit. Ben je vegetariër dan moet je vooral granen en natuurlijk veel groenten eten want daar zit het ook in. Dan hebben we de vitamines B6 en B12, B6 zit vooral in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten en B12 zit alleen in voeding van dierlijke afkomst dus in vlees en zuivel. Vitamine C zit in fruit en verse groente en vitamine E tenslotte zit vooral in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit.

Wat veel??

Het lijkt veel maar het is niet zo ingewikkeld. Belangrijke dingen zijn goed en vooral smakelijk eten. Dus verse producten, veel afwisseling met de granen, zaden, oliën, vis en vlees en groenten. Kijk goed waar je product vandaan komt. Ben je vegetariër let dan vooral goed op je vitaminen. Zorg dat je gevarieerd eet.

Verder nog wat?

Ja, natuurlijk. Lees dagelijks de krant of een boek. Wees geïnteresseerd en erbij. Hou contact met je vrienden en familie. Dan kunnen we nog heel lang volop genieten van het leven en van elkaar omdat we dat zelf in de hand houden.

Met gezonde groet,
Cornelis Peters
8 juli 2014

Ik ben benieuwd naar je mening dus gebruik onderstaande box om jou mening weer te geven.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Wie heeft de sleutel tot een langer leven?

Bronnen:
Allemaal op 8-7-2014 geraadpleegt.
Voedingsgeneeskunde
Gezondheidsnet
Wikipedia
Mens en gezondheid

12 reacties

  1. maria 8 juli 2014 | 12:29

    Beste mensen dank voor het artikel en inderdaad als je gewoon gezond eet dan zit er het meeste al in van al deze stoffen . Dat geld natuurlijk voor veel meer wat mensen allemaal apart gaan slikken . Dus deze informatie is bruikbaar voor ieder die geinteressserd is in niet dubbel en overbodig slikken.

    Reply

    • Cornelis Peters 8 juli 2014 | 17:07

      Dag Maria,
      Goed kijken wat je eet en waar je het vandaan haalt is eigenlijk het belangrijkste. Dan hoef je echt zoveel niet bij te slikken. Ik raad mensen aan om iets bij te slikken als het echt nodig is. Bijvoorbeeld midden in de winter als we langere tijd vrij donkere dagen gehad hebben. Dan is extra vitamine D slikken en wat vitamine C aan te raden. Het allerbelangrijkste is altijd je voeding. Dus daar zijn we het beide over eens.
      Groet van Cornelis

      Reply

  2. hendrina schoordijk 8 juli 2014 | 14:12

    Cor, fantastisch dat je dit weer geschreven hebt. Want juist de voedingsinformatie waar al die stoffen in zit, daar ontbreekt het de mensen aan. Warme groet, Hendrina

    Reply

    • Cornelis Peters 8 juli 2014 | 17:09

      Dag Hendrina,
      Ja, als je deze voedingsproducten afwisselend gebruikt hoef je niet aan de dure extra drankjes. Gewoon je hart, je gevoel en je verstand gebruiken dan komen we erg ver.
      Hartelijke groet van Cor

      Reply

  3. Neeltje Kroon 9 juli 2014 | 19:54

    Dag Cor, Heel interessant om te lezen wat waar in zit.
    Allerlei zaden gebruiken wij in onze voeding en zijn heel smakelijk. Zoals je weet zijn Jan en ik vegetarisch en wij gebruiken ook vrij veel walnoten in onze gerechten ook i.p.v. vlees en vis.
    Vraag: Deze noten zijn toch ook rijk aan vit. B 12 ?
    Hartelijke groet en bedankt voor deze duidelijke informatie.

    Reply

    • Cornelis 10 juli 2014 | 11:58

      Dag Neeltje,
      Jazeker. Als je zorgt dat je deze noten zo vers mogelijk hebt dan zitten ze boordevol vitamines en mineralen.
      Hartelijke groet ook aan Jan,
      Cornelis

      Reply

  4. Wilma Michels 11 juli 2014 | 8:44

    Beste Cor, ik geloof zeker dat gevarieerd eten belangrijk is en genoeg zou moeten zijn, maar hoe zit t dan met het feit dat de bodem steeds leger wordt, er brocolli op matjes wordt verbouwd en dat je veel meer groente en fruit zou moeten eten dan de aanbevolen 200 gram en 2 stuks fruit.

    Reply

    • Cornelis 11 juli 2014 | 10:45

      Beste Wilma,
      De aarde is voortdurend aan het veranderen. Wanneer ergens de grond schraal wordt aan mineralen spuwt er ergens anders wel een vulkaan met lava dat boordevol mineralen zit op de aarde. Ook in de zeeen gebeurd dit regelmatig en dat komt via het zeewater en de regen weer op de aarde terecht. Als je dit artikel leest en de bevindingen volgt van The Berkeley Initiative in Global Change Biology‘ (BIGCB) dan zul je zien dat de aarde altijd al volop in beweging geweest is en dat ook altijd zal blijven doen. Het zal dus best voorkomen in bepaalde gebieden dat de aarde schraal is. Mijn advies is daarom ook om zoveel mogelijk biologisch gekweekte groenten te kopen. In de biologisch-dynamische landbouw gebruiken ze organische en mineraalrijke compost. Planten en groenten die op deze wijze geteeld worden hebben voldoende mineralen. Ze zijn alleen een stukje duurder omdat de manier van kweken duurder is. Als je net zoals wij doen zelf je groenten kweekt dan leer je het verschil tussen mineralen arme groenten en mineralen rijke groenten. Je eigen smaakbeleving verteld dan welke groenten goed zijn voor je zodat je zelf kunt kiezen.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis

      http://www.scientias.nl/we-naderen-omslagpunt-waarop-de-aarde-onomkeer-verandert/65562

      Reply

  5. Lia van Wijk 11 juli 2014 | 9:44

    Dag Cor, Dank voor het weer interesante artikel.
    Ik lees wel vaker dat vette vis goed is voor je hersenen en ik geloof ook voor andere zaken? Ik eet zelf geen vis. Als alternatief raad je algen en zeewieren aan. Dat spreekt me totaal niet aan. Zijn er nog meer alternatieven of moet ik toch aan de algen enzeewieren? groet Lia

    Reply

    • Cornelis 11 juli 2014 | 10:31

      Dag Lia,
      Als je niet van algen en zeewier houdt dan heb ik nog een ander alternatief en dat zijn graangrassen.
      Deze grassen zijn zeer rijk aan gezonde omega-3-vetzuren. Vooral de jonge scheuten zitten hier vol mee. Je kunt dat kweken op je eigen balkon in kleine vierkante bakjes. Knip iedere dag een zo’n bakje leeg en pers dit door de slowjuicer. Dan krijg je meteen ook heel veel vitamines binnen. Het lijkt veel werk maar is het niet. Het groeit heel snel en het is gewoon erg lekker. De beste soorten zijn tarwe- en roggegras.
      Groet van Cornelis

      Reply

  6. Nyantrie 15 juli 2014 | 10:52

    Hallo Cor,
    Dank voor dit artikel. Ik vind het prettig zoals je schrijft. Helder. Vooral de alinea ‘ Voedsel voor de hersenen’ is heel informatief.
    En, inderdaad, hersen gymnastiek is naast goede voeding ook belangrijk. Iedere dag iets lezen, puzzelen doe ik al en vind ik ook heerlijk om te doen.
    Dag Cor, groeten van Nyantrie

    Reply

    • Cornelis Peters 15 juli 2014 | 11:56

      Dag Nyantrie
      Dankjewel voor je compliment. Inderdaad is hersengymnastiek zoals wat je aangeeft lezen of puzzelen ideaal om je hersenen actief te houden. Vandaag heb ik over een heel andere insteek geschreven over je hersenen. De aanleiding is welliswaar zwaar maar de boodschap is wel heel erg bruikbaar.
      Groet van Cornelis

      Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *