Vijf Tips om Fit en Vitaal het Najaar in te gaan.

26-08-2014 Nog geen reacties

Het najaar komt met rasse schreden ons land binnenwandelen. We hebben er natuurlijk nog helemaal geen zin in. Veel mensen proberen nog te ontsnappen door snel een paar weken de zon op te zoeken. Toch is het onherroepelijk. De seizoenen laten zich niet in de hoek drukken. We kunnen wel doen alsof het er niet is maar het is er wel degelijk. Dus in plaats van te ontsnappen kunnen we het beter aan gaan.

Ons lichaam is al volop bezig om de veranderingen in te plannen. Het is dus zaak om ons lichaam te ondersteunen door gericht en met aandacht de veranderingen toe te laten. In de natuur is geen moment rust. We denken dat wel eens maar het is niet zo. Er is altijd verandering en daar kunnen we maar het beste op inhaken. Wat kunnen we zoal doen om in het vroege najaar onze weerstand optimaal te ondersteunen. Ik geef vijf tips om dat vanaf vandaag meteen toe te passen.

Tip 1

Koop eten dat past bij het seizoen. Een uitstekende groente is de pompoen.
De pompoen is een uitstekende bron van bètacaroteen en zit vol met vitamine E.
Je kunt pompoen het beste stomen of koken, maar bakken in een klein beetje olie kan natuurlijk ook. Als fruit zijn bramen nu een prima tussendoortje. Bramen zitten vol met vitamines C en E en niet te vergeten met calcium. De bekende rode bieten mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Bieten bevatten belangrijke mineralen, zoals kalium, foliumzuur en ijzer. In de ayurveda geven we altijd de voorkeur om groenten te koken. Bieten kook je tussen de 10 en 25 minuten tot ze zacht zijn, afhankelijk van de grootte. Verwijder de schil pas na de bereiding om kleurverlies te voorkomen. Broccoli is vanwege de vele vitaminen echt aan te raden. Naast vitaminen zitten er ook veel mineralen in zoals kalium, calcium en ijzer. Je kunt broccoli op verschillende manieren klaarmaken zoals koken, stomen of roerbakken.

Tip 2

Drink warme dranken met voorkeur voor verschillende soorten thee. Je kunt zowel zwarte als groene thee drinken. Beide zijn even goed omdat beide erg veel antioxidanten bevat maar in verschillende verhoudingen. Wissel dus af en drink het bij voorkeur puur en wil je het graag zoet dan met honing.

Tip 3

Neem in het weekend als je tijd hebt een oliebad. Nee, natuurlijk niet het hele bad vol met olie gieten maar jezelf helemaal insmeren met olie. Dat hoeft maar een half kopje te zijn. Na het volledig insmeren zo’n tien minuten yoga oefeningen doen. Pas op dat je niet uitglijdt en daarna een heerlijk warm bad nemen of de douche. Het grote voordeel van dit ritueel is dat je huid gevoed wordt met olie en helemaal zacht wordt. Als je bedenkt dat je huid je eerste barriere is voor allerlei ziektekiemen dan is het handhaven van een gezonde huid natuurlijk een eerste vereiste. De keuze van de olie mag je zelf weten. Een goede ayurvedische olie is doorgaans kostbaar door de vele kruiden. Maar een gewone amandelolie, olijfolie of kokosolie kan ook prima.

Tip 4

Mediteer dagelijks 15 minuten en verspreid dat in vijf porties van 3 minuten over de dag. Dus stel dat je om 7 uur opstaat dan doe je de eerste meditatie na je ontbijt. Volgende tussen je koffiepauze en je lunch. De derde tussen de theepauze en je avondeten, en de vierde in de avond. Ten slotte doe je de vijfde vlak voor het slapen gaan zodat je rustig in kan slapen. Wanneer je bedenkt dat iedere meditatie maar 3 minuten in beslag neemt ben je met deze methode maar 15 minuten kwijt. Hier staat tegenover dat je energieverdeling over de dag veel beter verdeeld wordt en daardoor voel je je fitter.

Tip 5

Vergeef elkaar. Ja, deze tip had je natuurlijk helemaal niet verwacht. Toch is het binnenhouden van negatieve gevoelens naar elkaar een van de meest onderschatte triggers van ziekten. Als je jezelf niet uit en irritaties van elkaar iedere keer maar weer wegslikt gaat het inwendig ‘smeulen’ net als een vuurtje. Dit wekt miniontstekinkjes in de hand en ontstekingen zijn de voorbode van allerlei ziekten. Dus elkaar openlijk en oprecht vergeven en de lucht weer laten opklaren is gewoon heel erg belangrijk.

Ik laat het bij deze vijf tips. Mocht je graag een advies op maat willen hebben dan kun je een Ayurvedisch Balans Consult (ABC) inboeken. Voor de hele maand september kunnen alle lezers dit consult boeken met 15% korting. Je kunt je afspraak zelf inboeken en invoegen in je eigen outlook agenda. Als je dat niet wilt kun je natuurlijk ook een email sturen (afspraak@ayu.nl) of even bellen 0523-744004. Zelf boeken kan hier.

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *