Vijf natuurlijke pijnstillers die iedereen moet kennen.

25-09-2016 Nog geen reacties

Als je last hebt van pijn, is het moeilijk om je te concentreren op iets anders. Helemaal als de pijn chronisch wordt. De gevolgen daarvan hebben effect op alle aspecten van je leven doordat de pijn nooit stopt. Chronische pijn heeft een forse impact op kwaliteit van leven, dagelijks functioneren, stemming, ziekteverlof en gaat gepaard met aanzienlijke directe en indirecte kosten.Van het moment dat je opstaat, je relatie met de mensen die je dierbaar zijn, alles wordt gekleurd met de brede kwast van doorlopende pijn. Chronische pijn kan het gevolg zijn van een trauma, ziekte, of een tot nu toe geheel onbekende bron.

Onderzoekers schatten dat één op de vijf volwassen Europeanen lijdt aan chronische pijn.

Dit getal is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Dit getal is gebaseerd op een studie uit 2006 van Breivik et al. Voor deze studie werden bijna 50.000 mensen in vijftien Europese landen en Israël telefonisch geïnterviewd. Het gemiddelde percentage mensen met chronische pijn in dit onderzoek was 19%. [1,2]

Het zoeken naar natuurlijke pijnstillers is dus van cruciaal belang.

Zelfs als je op dit moment onder behandeling bent van een arts. Het is belangrijk dat je weet dat de natuur al lang gezorgt heeft voor een antwoord. De harde waarheid is dat farmaceutische pijnstillers zeer verslavend zijn en dat het effectiviteit daarvan na verloop van tijd verdwijnt. Dat betekent dat je ofwel meer moet innemen (voor hetzelfde of minder resultaat) of je krijgt om de paar maanden nieuwe recepten in een poging om de pijn in je dagelijks leven te minimaliseren. Opiaten worden massaal voorgeschreven als pijnstillers. Het CDC (Center for Disease Control) uit Amerika beweert zelfs dat er momenteel een officiele epidemie aan het ontstaan is bij het voorschrijven van pijnstillers aan honderduizenden Amerikanen. Dan moet je denken aan de groep van Opioïde analgetica (zoals codeïne en morfine en synthetische versies zoals OxyContin) die hun pijnstillende analgetische werking via het centrale zenuwstelsel uitoefenen. Met ingang van 2012 waren er meer dan 17.000 sterfgevallen als gevolg van een overdosis in de VS en alle grote organisaties geloven dat de verslaving en dodental zal blijven stijgen.

Een groot gevaar bij deze opiaten is dat ze verslavend zijn en uiteindelijk stoppen met werken.

Je lichaam is dan zo gewend geraakt aan het dagelijks bombardement op je hersenen dat ze geen effect meer hebben. Als de arts dan stopt met het voorschrijven of wanneer de arts bang is dat je de verslavingsdrempel gepasseert bent en om die reden stopt dan is er voor veel patienten geen andere mogelijkheid dan naar illegale opties te zoeken. Heroine is een gevaarlijk opiaat dat een vergelijkbaar effect heeft en dat maakt dat dit middel een flinke comeback maakt. Inmiddels zijn er vele nieuwe gebruikers van dit middel en de aantallen blijven stijgen.

Zou het ook anders kunnen?

Natuurlijk kan het anders. In de Ayurveda gebruiken we kruiden om allerlei problemen aan te pakken waaronder ook pijn. In de geschiedenis van de Ayurveda zijn vijf kruiden al eeuwenlang in gebruik om ontstekingen en pijn te behandelen. Ik ga vijf bekende kruiden bespreken die je vanaf vandaag standaard in je keukenkastje hebt.

Vijf Natuurlijke Pijnstillers die iedereen moet kennen.

Alles wat pijn verlicht en waar je niet verslaafd aan raakt moet serieus worden overwogen.[3] De volgende kruiden en specerijen kun je gewoon vinden op de markt, supermarkten of bij de betere webshops. Voordat je meteen enthousiast raakt wil ik je één ding aanraden. Nooit meteen al je dagelijkse gewoonten in een keer veranderen. Wanneer je iets in je voeding of medicatie wilt veranderen doe dat dan altijd met mate en ‘een voor een’. Als je drastisch alles verandert heb je geen idee wat werkt en daar wil je nu net achter komen. Dus ‘met mate’ is het credo.

1. Kruidnagel

Dit geweldige kruid heeft uitstekende resultaten laten zien in de behandeling van hoofdpijn, pijn in de mond, en het verzachten van de lijdensweg van artritis. Kruidnagel heeft van nature anti-inflammatoire (ontstekingsremmend) en analgetische (verdovende) eigenschappen door het stofje eugenol. Als je goed leest in de bijsluiters van veel pijnstillers zie je dat er eugenol inzit als werkzame stof. Dus waarom niet meteen de bron gebruiken? Met kruidnagel heb je een natuurlijke pijnstiller met een geschiedenis ‘dat het werkt’ van vele duizenden jaren.

Hoe gebruik je het? Je kunt er thee van maken door een theelepel in een halve liter water en dan flink koken. Minstens tien minuten. Drink dit met kleine slokjes en laat het rustig zijn werk doen. Als je kiespijn hebt kun je ook meteen een kruidnagel tegen je pijnlijke kies doen. Doe dit niet te lang want ook kruidnagel heeft een verhittende werking.

2. Zwarte peper

In peper zit een bijzonder stofje en dat heet piperine. Dit is een uitstekend stofje gebleken bij de behandeling van pijn dat geassocieerd wordt met verschillende vormen van artritis. Het is een natuurlijke pijnstiller met een krachtig anti-inflammatoire component. De combinatie van zwarte peper met kurkuma verhoogt de opname en dus ook de werking van kurkuma.

Hoe gebruik je het? Je kunt zwarte peper net zoals de kruidnagel, een theelepel in een halve liter water doen en dan flink koken. Je ruikt dan onmiddellijk de prikkelende geur van piperine. Drink dit met kleine slokjes.

3. Chili pepers

Het stofje capsaïcine dat gevonden wordt in verschillende variëteiten van hete pepers zijn een van de beste anti-inflammatoire middelen in het voedselrijk. Het werkt heel interessant omdat het een verbindingsstof in je zenuwen dat pijn oproept verlaagt. Je hersenen worden daardoor als het ware opnieuw getraind om de pijn als minder te ervaren. Dat geeft onmiddelijke verlichting zodat je even op adem kunt komen.

Hoe gebruik je het? Chili pepers kun je gebruiken door de pepers mee te koken in je gerecht of mee te bakken. Een of twee rode pepers is al voldoende als je het niet gewend bent. Je kunt de peper ook drogen door ze op te hangen aan de steeltjes. Je kunt ze dan vermalen en een klein beetje poeder door je voeding doen. Als je last hebt van koude voeten kun je ook een beetje poeder in je sokken doen. Echt waar, dat helpt.

4. Koriander

Mijn toppertje in de kruidenreeks. Koriander heeft een natuurlijke anti-inflammatoire en anti-parasitaire werking. Korianderzaad helpt om de warmte in je gewrichten, spieren en organen te verlagen en geeft daardoor onmiddellijke pijnverlichting. Veel van mijn clienten vinden het bijzonder effectief bij de behandeling van hoofdpijn, stijfheid in de gewrichten, spierpijn en buikpijn.

Hoe gebruik je het? Je kunt net als met de kruidnagel en zwarte peper ook van korianderzaden een thee maken in dezelfde verhouding. Dus 1 theelepel op een halve liter water.

5. Kurkuma

Kurkuma noem ik hier als nummer 5 maar er zit geen enkele hierarchie in deze nummering. Alle vijf de kruiden doen in geen enkel opzicht onder voor elkaar. Er is geen enkele twijfel over de verstrekkende gevolgen van de unieke kleur die deze specerij aan vele curry gerechten geeft. Kurkuma is zeer voedzaam en de primaire verbinding curcumine wordt volop bestudeerd bij de behandeling van vele ernstige ziekten zoals kanker, Alzheimer en diabetes. Een gebied waarin kurkuma werkelijk uitblinkt is de aanhef van dit artikel en dat is als een natuurlijke pijnstiller. Talrijke studies hebben de doeltreffend behandeling beschreven door kurkuma bij chronische pijn van auto-immuunziekten, artritis en tendinitis.

Hoe gebruik je het? Wanneer je de rhizoom gekocht hebt van kurkuma. Tegenwoordig in bijna alle supermarkten te koop zie ik. Dan kun je een stukje ter grootte van 2 cm in het water doen en flink koken. Het water wordt dan lichtgeel en dat kun je weer drinken als thee. Gedroogde kurkuma in poedervorm, doe daar dagelijks een halve theelepel in je eten met een mespuntje zwarte peper. Hoe herken je zuivere kurkuma. Dat herken je door de diep-gele kleur. Flets-geel is bijna altijd gemengd met iets anders. Kerriepoeder is geen kurkuma poeder maar een mengsel van verschillende kruiden waaronder kurkuma. Prima op zich als gemengd kruid in Aziatische gerechten maar zuivere kurkuma is donkergeel.

Geraadpleegde literatuur:

  1. Crombie IK. et al. Epidemiology of Pain. Seattle. IASP press, 1999
  2. Breivik H, Collett B, Ventafridda V, Cohen R, Gallacher D. Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment.Eur J Pain 2006;10(4):287-333 (11) 14 www.EFIC.org
  3. Charaka Samhita

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met natuurlijke pijnstillers. Heb jij nog tips voor andere lezers? Waar bestaat jouw ZelfZorg uit? Deel het hieronder met ons.

Cornelis Peters
Cornelis Peters is onderzoeker en expert op het gebied van gezondheid en welzijn vanuit Ayurveda. Hij deelt zijn kennis over ‘de zes treden‘ waarmee de weg naar persoonlijke groei en gezondheid voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass “Tien Ayurvedische leefregels voor een leven vol energie. Deze masterclass is gratis te downloaden via deze site.”.



Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *