Stress Signaleren met de VedaPulse.

19-07-2015 Nog geen reacties


Bijna de helft van de huisartsen in Nederland staat onder hoge of verhoogde stress. Dat blijkt uit recent onderzoek. Toch raar eigenlijk dat de beroepsgroep die eigenlijk het voorbeeld zou moeten geven zelf de dupe is van stress. Stress is dus een niet te onderschatten fenomeen dat iedereen kan raken.

Wat is stress nu eigenlijk?

Stress betekent spanning of druk. Iedereen heeft een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Stress brengt je in staat van paraatheid. Het hormoon adrenaline komt vrij dat ook wel het vlucht of vechthormoon genoemd wordt en het hormoon cortisol gaat stijgen.
Het gevolg daarvan is dat:

  • de bloeddruk omhoog gaat
  • de hartslag stijgt
  • er veel zuurstofrijk bloed naar de spieren, het hart en de hersenen stroomt
  • er veel adrenaline in het lichaam vrij komt die brandstof levert voor de spieren
  • er komt cortisol vrij
  • de spieren spannen zich
  • de longblaasjes verwijden zich en de ademhaling wordt sneller
  • het bloed trekt weg uit je gezicht
  • de spijsvertering komt op een laag pitje te staan
  • de keel knijpt samen, de handen worden koud en het zweet breekt je uit
  • Dit gaat allemaal in een fractie van een seconde om je lichaam klaar te maken voor de actie.

Dan moet je denken in het gunstige geval aan een examen, of in ernstige gevallen als er plotseling brand uitbreekt of als je achterna gezeten wordt door een dolle hond. Bij de laatste twee gevallen is deze ketting aan reacties van je lichaam noodzakelijk om te overleven.
h3>Wat gebeurt er als de stress te lang duurt

Als de stress te lang duurt staat de paraatheid van je lichaam niet meer in verhouding met de oorzaak van de stress. Je raakt uitgeput. Alsof je veel te lang doorrijdt met je auto in een te hoog toerental. Dat is slecht voor de motor en verkort de levensduur van je auto. Zo is het ook met ons lichaam. Te veel stress put uit en maakt je uiteindelijk ziek.

Hoe voorkom je stress

Stress kun je niet voorkomen want het hoort bij je overlevingsmechanisme. Wel is het zaak om te weten wanneer stress niet meer gezond is. Stress is niet meer gezond als je niet meer kunt herstellen van stressaanvallen. Je afweermechanisme komt hieronder te lijden zodat je sneller vatbaar bent voor ziekten, geestelijk wordt je prikkelbaar en vaak ga je slechter slapen dat weer leidt tot vermoeidheid. Het is dus belangrijk om hulp te zoeken als je stress hebt dat chronisch dreigt te worden.

Stress met de VedaPulse

Met de VedaPulse kun je stress al in een vroeg stadium meten. Zelf nog voordat de patient de stress als hinderlijk ervaart. Dat is belangrijk omdat het zaak is om vroeg in te grijpen voordat het je lichaam en geest in een neerwaartse spiraal trekt met alle gevolgen van dien. Als je bijvoorbeeld op cortisol zou testen en de patient komt in de middag dan vind je lage waarden omdat cortisol in de ochtend hoog is en gedurende de rest van de dag steeds verder daalt. Het is dus geen uniforme test om stress te meten. Met de VedaPulse kun je wel in een vroeg stadium stress meten omdat de berekening van stress gedaan wordt door de hartritmevariaties te meten. Deze variaties worden vervolgens met behulp van wiskundige algoritmes vertaald in een stress schema. Het is een holistische berekening en kijkt naar zowel lichamelijke – als geestelijk condities.

Schema

In onderstaand schema zie je een meting van patiënt A (vrouw van 40 jaar) met beginnende stress en de meting na een behandeling met het kruid Brahmi en leefstijladviezen. Tussen de eerste en de tweede meting zit 6 weken. Je ziet dat de algehele gezondheid omhoog gaat van 70% naar 80%. Je ziet ook dat het adaptielevel en dat vergelijk ik wel eens oneerbiedig met de accu van een auto van 60% naar 43% gaat. De accu van de auto moet altijd voldoende elektriciteit hebben om goed te kunnen functioneren. Het is niet goed als de accu na iedere rit volledig leeg is. Dat is ook zo met onze energievoorraad. Dat wordt hier weergegeven met adaptie level. Dat zit in het gunstigste geval in het groene gebied tussen de 30 en de 50%. Daaronder is het niet goed en daarboven ook niet.


Meting 1

Meting 2


Met de VedaPulse is het dus goed mogelijk om stress al in een zeer vroeg stadium te signaleren. Het grote voordeel hiervan is dat je direct maatregelen kunt treffen zodat het niet verergerd.

Hoe zit het met jou stresslevel?

Wil je weten hoe het met jou stress level gesteld is? Vraag dan vandaag een VedaPulse consult aan. In een uur kan ik je laten zien hoe het met jou energieverdeling gesteld is en geef ik je waardevolle tips en adviezen om dit optimaal te laten zijn.

Heb je zelf nog tips hoe jij je stress level de baas bent? Deel dit met ons, wij lezen dat graag.

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *