Slaap Problematiek heeft Top Prioriteit in Ayurveda maar niet voor bondskanselier Merkel.

19-07-2015 Nog geen reacties

Bondskanselier Merkel vergelijkt zichzelf met een kameel als het om slapen gaat. Zoals een kameel water opslaat zo kan zij slaap opslaan. Dat geeft haar de kracht om marathonvergaderingen zonder ogenschijnlijk veel problemen te doorstaan. Merkel behoort daarmee tot de hoge uitzonderingen. De meeste mensen hebben slaap gewoon nodig.



In 2014 alleen al gingen er 42,3 miljoen standaarddoseringen slaap- en kalmeringsmiddelen over de toonbank.

Het is ontegenzeggelijk waar dat een goede nachtrust van tenminste zes maar beter acht uur buitengewoon belangrijk is voor een gezonde geest en een gezond lichaam. In je slaap worden allerlei fysieke problemen opgelost en je geest wordt letterlijk en figuurlijk geledigd. De duizenden gedachten die dagelijks door je hoofd circuleren worden in de nacht gesorteerd en gefilterd zodat het stiller wordt in je hoofd. Ook je hersencellen (gliacellen) krimpen tijdens je slaap waardoor ruimte ontstaat om afvalstoffen gemakkelijk af te voeren. Daar maakt je hersenvocht meteen gebruik van door eens flink langs deze vrije ruimte te stromen en alle afvalstoffen mee te spoelen. [1]

Glymfatisch systeem is het drainagesysteem van de hersenen

De snelheid van de circulatie van dit ‘drainagesysteem’ kan wel 10 keer zo groot zijn als overdag. Reken maar dat er dus veel opgeruimd wordt wat eigenlijk niet meer nodig is. Slaap is dus niet alleen ontspannend maar werkt ook helend en reinigend. Wanneer je bedenkt dat het samenklonteren van stukjes eiwit de basis legt voor een toekomstige Alzheimer of Parkinson aandoening dan is een goede nachtrust dus echt een serieus punt van aandacht.[2]

Drukte, angst en piekeren

In mijn praktijk kom ik regelmatig tegen dat mensen en dat zijn vooral jonge mensen tussen de 30 en 40 en oudere mensen vanaf 50 jaar die niet goed kunnen slapen. Bij de groep ‘jongeren’ is de reden dat ze het druk hebben met werk, relatie en kinderen waardoor ze slecht slapen. Bij de oudere groep zijn “angst en piekeren” de stoorzenders waarom ze niet goed kunnen slapen.

Slecht slapen is geen ziekte maar kan het wel worden

Slapen is geen ziekte maar zou eigenlijk wel als zodanig gezien moeten worden. We nemen een ziekte vaak serieus en slecht slapen als iets dat als hinderlijk ervaren wordt. Toch is slecht slapen een serieuze zaak dat topprioriteit moet hebben om zo snel mogelijk aangepakt moet worden. De dosha die uit balans is bij de slechte slapers is doorgaans de Vata dosha. Vata is opgebouwd uit ijle elementen zoals ether en lucht. Ongrijpbaar, vluchtig en onzichtbaar maar ondertussen wel alles doordringend. Het opgejaagde gevoel bij de groep ‘jongeren’ waar heel veel verschillende activiteiten in één dag gepropt worden is niet zichtbaar en ook niet tastbaar. De drukte zit in het hoofd. Er vinden hele gesprekken plaats tussen de oren met zichzelf. Om zo laat dit, daarna dat, dan de kleine van school halen, de andere naar de sport brengen. En ga zo maar door. Het is veel en het lijkt allemaal even belangrijk. Maar is dat ook zo…?

Zet het op papier

Plannen, rust nemen en overzichten maken waardoor de druk vanuit het hoofd op het papier komt is een belangrijke stap. Gedachten die ongrijpbaar zijn in de materie zetten door ze letterlijk in inkt of op de computer in zichtbare letters om te zetten is jezelf aarden. Je haalt de Vata (ether/lucht) naar beneden en verbindt het met Kapha (aarde). Dit is een buitengewoon belangrijke handeling waardoor de druk onmiddellijk weg valt.

Ga voor de hoofdlijnen

Stel het je zo voor. Als je van Groningen naar Maastricht moet met de auto dan hou je in je hoofd de hoofdlijnen aan. Assen, Hoogeveen, Zwolle, Arnhem, Nijmegen en dan Maastricht. Je houdt je helemaal niet bezig met alle kleine plaatsjes, wegen, lanen en paden die je passeert. Dat is veel te veel informatie en dat heb je niet nodig om je doel te bereiken. Doe dat ook met je dagelijks leven. Wat zijn de hoofdpunten en wat zijn de minder belangrijke punten en wat is je doel. Schrijf het op, bespreek het met je naasten waarmee je jouw leven deelt en stop er veel ruimte in. Maak het visueel, speel ermee en vul het dan pas in met voldoende tijd voor jezelf en voor elkaar.

Wanneer angsten en piekeren de overhand nemen

Ouderen hebben hier nogal eens mee te maken. Angsten voor allerlei zaken waardoor er veel gepiekerd wordt en waardoor je niet goed in kan slapen. In 2014 alleen al gingen er 42,3 miljoen standaarddoseringen slaap- en kalmeringsmiddelen over de toonbank. Dat zijn heel veel pillen die naast de drogering ook nog eens bijwerkingen hebben. Slaap- en kalmeringsmiddelen (zogeheten benzodiazepines) lossen de problemen niet op, maar bestrijden slechts de symptomen. Vergeet ook niet dat alle benzodiazepines hetzelfde nadeel hebben: ze zijn verslavend, zowel geestelijk als lichamelijk. Als je ze langer dan 2 weken slikt, wordt het elke dag moeilijker om er mee te stoppen. Je krijgt er in feite dus een probleem bij! [4]

Wat dan wel?

Benoem de angst. Haal de vluchtige ongrijpbare gedachten die angst teweeg brengt naar de aarde. Door de angst te benoemen geef je het een gezicht. Beeld het uit, teken het of schilder het. Zet het desnoods in de klei en boetseer de gevoelens van angst met je handen in de kneedbare aarde. Verbindt dat wat boven is met dat wat beneden is. De Vata met de Kapha en zorg dat de cirkel rond wordt. Maak het zichtbaar en hanteerbaar. Kijk ernaar en ervaar wat dit met je doet. Je hebt het nu buiten jezelf geplaatst. Geeft het een plek, niet in je hoofd, niet in je lichaam maar buiten jezelf. Laat het los.

De zetel van Vata

De zetel van Vata vind je in de dikke darm. Vaak krijgen de slechte slapers als gevolg van de disbalans van Vata last van constipatie. Constipatie wordt in Ayurveda heel serieus genomen en onmiddellijk behandeld omdat een goede spijsvertering de basis is van een goede gezondheid.

Kettingreactie

Het één grijpt dus in het ànder en zo gaat dat bijna altijd met verstoringen van de dosha’s. Je krijgt een kettingreactie en daarom is het belangrijk om zoiets hinderlijk als – niet in slaap kunnen vallen – de hoogste prioriteit te geven. Pak het aan en los het op. Ga ermee aan de slag. Laat het niet je leven beheersen. Zet die belangrijke eerste stap en kies duidelijk voor jezelf. Als jij weer in een goede conditie bent straalt dit meteen uit naar je naasten. Goed voor jezelf zorgen is dus goed voor elkaar zorgen.

Zoek hulp

Wanneer je met bovenstaande klachten te maken hebt is het tijd om hulp te zoeken om je vragen te kunnen stellen. Zoek dat in je naaste omgeving. Kom je er niet uit? Maak dan een afspraak. Samen komen we er wel uit.

Bronnen: 15/7/2015

  1. Previously unknown cleaning system in brain: Newer imaging technique brings ‘glymphatic system’ to light. http://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120815142042.htm
  2. FOM: http://www.fom.nl/live/overfom/jaarverslagen/hoogtepunten/artikel.pag?objectnumber=289585
  3. Sleep Drives Metabolite Clearance from the Adult Brain. Lulu Xie e.a. http://www.sciencemag.org/content/342/6156/373
  4. Kalmeringsmiddelen, antidepressiva en slaapmiddelen: slik ze met verstand

    http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/kalmeringsmiddelen-antidepressiva-en-slaapmiddelen-slik-ze-met-verstand/

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *