Nog net geen lente!

27-02-2016 Nog geen reacties


Het vriest zelfs. Op dit moment kijk ik uit op een witte winterse tuin. Het is zeven uur in de ochtend. Tegelijkertijd zingen de vogels al hun hoogste lied. We zitten op een kantelpunt van winter naar lente. Als ik mijn ogen geloof is het winter maar geloof ik mijn oren dan is het lente.

Transitiefase

Ons lichaam zit ook in deze fase. Het is een transitiefase van rust en bezinning naar actie en expressie. De bio energien Vata en Kapha die in ons lichaam allerlei processen aansturen gaan langzaam meer plaats maken voor Pitta, het vuur in ons lichaam. Je kunt dit proces mentaal en fysiek ondersteunen.

Ayurveda geeft handreikingen

De Ayurveda heeft door haar duizenden jaren van inzicht en wijsheid allerlei aanwijzingen en handreikingen bedacht om het lichaam zo goed mogelijk van het ene seizoen naar het andere te begeleiden. Ik geef je een voorbeeld.
Vata en Kapha overheersen nu nog. Pitta staat op een laag pitje. Om de overgang van Pitta via Vata en Kapha door middel van voeding te sturen kiezen we voeding die dit proces ondersteund.

Groenten die Pitta kalmeren of activeren

Groenten die Pitta kalmeren zijn over het algemeen enigszins zoet of bitter of samentrekkend of beide. De groenten die Pitta verhogen zijn degenen die in het bijzonder kruidig, verwarmend, scherp, of zuur zijn.
Ik geef even een voorbeeld van Pitta verlagende groenten: aardappel, aardpeer, artisjok, asperge, bladgroenten, bataat, bleekselderij, bloemkool, broccoli, courgette, doperwten, komkommer, kool en koolraap zijn allemaal pitta verlagende producten. Pitta verhogende groenten zijn: aubergine, bladmosterd, groene peper, kliswortel, knoflook, verse mais, mierikswortel, olijf, prei, raapjes en raapsteel.

Combinatie van smaken

Veel groenten bevatten een combinatie van deze smaken; dus experimenteren met een grote verscheidenheid aan groenten is een geweldige manier om te ontdekken wat deze voeding met je Pitta doet.
Op de foto hierboven zie je allerlei voedingsproducten dat op Pitta verlagend werkt. Wanneer je goed naar deze producten kijkt snap je meteen dan niet ieder product hetzelfde verteerd wordt.

Watermeloen verteert sneller dan bonen

De watermeloen zal bijvoorbeeld veel sneller door je maag gaan dan de mungdal. Om mungdal samen met meloen te eten is dan ook niet aan te raden. Door de combinatie granen met meloen worden de granen niet goed verteerd omdat de snelheid van meloen het spijsverteringsproces hindert.

Een vuistregel in de ayurveda is dan ook dat je fruit nooit samen met je maaltijd gebruikt. Fruit gebruik je als gezonde snack tussen de maaltijden in. Alleen zo profiteer je maximaal van alle goede inhoudstoffen van fruit.

Meer tips volgen

Zo zijn er nog tientallen andere handige tips die je onmiddellijk in kunt passen in je dagelijkse voedingspatroon. Weten is één maar begrijpen en voelen is iets anders. Dat laatste moet een tweede natuur van je worden. Met deze tips in mijn blogserie over de invloed van seizoenen op je spijsvertering leer je steeds beter te luisteren naar je eigen lichaam.

In mijn volgende blog benader ik nog meer de lente en wat daarbij past om je gezond en vitaal te voelen en te blijven.

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *