Naar boven halen wat er in zit, ontmoet Claire Boonstra.

17-01-2017 2 reacties

Vandaag vind het Wereld Economisch Forum of WEF weer plaats in Davos waar wereldleiders, CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld, internationale politici , intellectuelen en journalisten, in totaal zo’n 2500 personen, de problemen van de wereld bespreken. In Nu.nl las ik dat Nederland vertegenwoordigt wordt door onze bekende politici zoals Mark Rutte en de ministers Jeanine Hennis-Plasschaert en Edith Schippers. Ook een aantal hooggeplaatste mensen uit het zakenleven en Claire Boonstra van Operation Education. Ik kende iedereen (vanuit het nieuws hoor, niet persoonlijk) maar Claire kende ik niet.

Wat is trouwens Operation Education. Ik had er nog nooit van gehoord dus googlede ik even verder en kwam terecht op de site van Claire waar zij vol passie verteld wat zij beoogt door een revolutie in het onderwijs te ontketenen. “Want,” vraagt Claire zich af, “waarom hebben we jaarklassen? Waarom gestandaardiseerde testen? Waarom hogere en lagere scores, waarom classificaties? Waarom een lange zomervakantie? Waarom één norm voor alle kinderen?” En vooral dat laatste ‘waarom één norm voor alle kinderen’ is iets wat ik me ook heel vaak afgevraagd heb. Waarom moeten we allemaal dezelfde testen en scores halen als we allemaal ander en daardoor uniek zijn? Bekijk ook even Claire’s TedXTalk.

Bijna dagelijks spreek ik mensen in mijn praktijk en dagelijks vertel ik dat ieder mens uniek is en er dus mag zijn zoals hij of zij is. Dat heb ik geleerd uit de Ayurveda en daar geloof ik zelf ook heilig in. Waarom er dan zoveel mensen verslaafd zijn aan het een of ander omdat ze zich niet gekend of gezien voelen is iets dat heel diep geworteld zit. Het begint al op de lagere school. Precies zoals Claire het verwoord. We worden gemeten, gewogen en geclassificeerd in groepen terwijl niemand van ons zich een groep voelt. Wel verbinding en fascinatie voor elkaars uniciteit. Dat laatste wordt echter helemaal overschaduwd door het eenheidsprincipe.

De hoge aantallen mensen die grijpen naar middelen zoals alcolhol, drugs of medicatie stemt tot nadenken. Ik denk dat Claire zeker een punt heeft om de wortels daarvan al te vinden in ons onderwijs systeem. Deze tijd van de opkomst naar Ayurvedisch model van medicatie op maat is denk ik rijp voor dezelfde verandering in het onderwijs. Onderwijs op maat. Leren wat het kind wil en waar de interesse naar uitgaat. Naar boven halen wat er in zit en niet erin duwen wat er niet bij kan. Ik kan niet wachten om dit van dichtbij mee te maken.

Fijne week.
Cornelis

Cornelis Peters
Cornelis Peters is onderzoeker en expert op het gebied van gezondheid en welzijn vanuit Ayurveda. Hij deelt zijn kennis over ‘de zes treden‘ waarmee de weg naar persoonlijke groei en gezondheid voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass “Tien Ayurvedische leefregels voor een leven vol energie. Deze masterclass is gratis te downloaden via deze site.”.

2 reacties

  1. Frank P. 12 februari 2017 | 14:32

    Dag Cornelis,

    Leuk om te lezen dat dit thema jou zo aanspreekt. Als menselijk wezen zijn we een immens complex product van een intelligent, dynamisch universum. We zijn dan wel vreemd bezig om jonge mensen zo te modelleren dat ze later in een afgemeten kadertje in de maatschappij kunnen worden gepast. Mijn opvatting is dat als je je (teveel) aanpast aan een systeem je een overlevingsstrijd gaat voeren. We zouden veel meer op onszelf moeten afgaan dan op het bedachte systeem buiten ons.

    Als leraar in de staat New York was John Taylor Gatto al revolutionair bezig. Zijn leerlingen op scholen in achterstandsbuurten liet hij zelfstandig projecten uitvoeren die raakten aan hun situatie of interesses. Het was de ervaring van het zelf uitvinden die de kinderen deed groeien, niet het overnemen van ideeën van een leraar. Dat leverde pas echt zelfvertrouwen op en geen verlies van het plezier om te leren. Volgens hem zou ons huidige schoolsysteem ons kinderlijk houden; afhankelijk maken van een autoriteit: “You either learn your way towards writing your own script in life, or you unwittingly become an actor in someone else’s script.”

    Een interview (van in totaal 6 uur!) met hem is te vinden op Youtube als je zoekt naar: ‘The ultimate history lesson: A weekend with John Taylor Gatto’. Erg leerzaam, maar ook onthullend.

    Mooi dus waar Operation Education zich mee bezig houdt. Maar ik ben wel op mijn hoede als de organisatie is uitgenodigd op een top van de zakelijke elite. Want is het huidige schoolsysteem niet grotendeels afgestemd op de wensen van fabrieken, bureaucratie en grote corporaties? We moeten kritisch zijn op de oplossingen die uit die hoek komen, is mijn mening. Vooralsnog is Operation Education nog binnen een aantal lijntjes gebleven in hun denkwerk.

    Een fijne zondag.
    Frank

    Reply

  2. Cornelis 12 februari 2017 | 20:55

    Beste Frank,
    Dankjewel voor je waardevolle bijdrage aan mijn blogartikel. Ik heb net even gegoogled en kon inderdaad van alles vinden over John Taylor Gatto. Daar ga ik op een ander moment eens goed voor zitten. Dit is de link naar het filmpje wat je denk ik bedoeld:
    http://www.imdb.com/title/tt2399640/?ref_=fn_al_tt_1.
    Ik ben het met je eens dat we kritisch moeten zijn op nieuwe ontwikkelingen en inderdaad zo’n bijeenkomst als het Wereld Economisch Forum wat inderdaad een zeer select gezelschap is. Toch is het ook wel weer interessant dat zij daar bij is omdat veranderingen vanuit een totaal onverwachte hoek soms voor grote transities zorgen. Denk maar aan de ‘Black Swan Theory: the impact of the Highly Improbable’ van Nassim Nicolas Taleb.
    Nogmaals dank voor je bijdrage Frank.
    Fijne avond,
    Groet van Cornelis

    Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *