Is het nu wel of niet goed om vlees te eten!

20-03-2016 Nog geen reacties


Het is opvallend hoe vaak wij de laatste tijd gebeld worden door mensen die worstelen met hun voeding. Dat is niet zo gek omdat heel erg veel dingen in onze wereld hard veranderen en onze voeding daardoor ook.
Aan de ene kant worden de supermarkten en het aanbod aan voedsel steeds groter en aan de andere kant zoeken mensen naar eenvoud en overzicht om makkelijk keuzes te kunnen maken.

Kookboeken gaan als broodjes over de toonbank.

Bijna alle boeken op het gebied van voeding doen het goed in de verkoop. Zo is ‘De voedselzandloper‘ van dr. Kris Verburgh al meer dan 350.000 keer over de toonbank gegaan. Dat is heel erg veel voor een Nederlands boek. Ook het Paleodieet kent inmiddels vele schrijvers en volgers en grijpt terug naar wat onze oerouders ‘vermoedelijk’ aten. Daarnaast kennen we natuurlijk nog talrijke diëten zoals het bloedgroepen dieet, het hormoonbalansdieet, het metabolismedieet, het glutenvrije dieet en ga zo maar door. Maar willekeurig wat voor dieet, is vlees nu wel of niet goed, dat is de vraag.

Hoe zit het dan met ayurveda? Is ayurveda nu wel of niet vegetarisch.

Het valt mij op dat veel mensen denken dat Ayurveda een vegetarisch systeem is. Dat is gewoonweg niet het geval. In Ayurveda wordt bijna alle voeding beschouwd als genezend mits het met mate gebruikt wordt en overdaad wat het dan ook is wordt beschouwd als vergif. In hele oude Ayurveda teksten vind je allerlei kwaliteits beschrijvingen over voedingsproducten en voor welke aandoening dit goed is. Daar staan vleesproducten ook bij. Een voorbeeld hiervan is het koken van mergpijpbouillon als een aansterker na een langdurige ziekte. Vanuit Ayurvedische perspectief voedt vlees het rakta en dat bevat onze rode bloedcellen. Zij zijn verantwoordelijk voor het zuurstof- en koolstofdioxidetransport tussen de longen en de andere weefsels in ons lichaam en hebben dus een belangrijke taak.

Waar moet je op letten als je toch vlees wilt eten?

Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Dat is een stelregel dat niet alleen op voeding maar op heel veel dingen in het leven van toepassing is. Wanneer je graag vlees eet kies dan voor biologisch, hormoon-vrij vlees en zie het meer als smakelijk bijgerecht dan als het hoofdgerecht. Inmiddels is door vele onderzoeken wel aangetoond dan rood vlees minder goed is dan witvlees. Het is daarom aan te raden om veel af te wisselen en per week niet meer dan één keer rood vlees te eten.

Wat is de beste tijd om vlees te eten

De beste tijd van de dag om vlees te eten is de lunch. Agni, het vuur van de spijsvertering is het sterkst tussen 11:00-14:00. Ons lichaam kan het aarde element van het vlees het meest efficiënt verwerken op dit moment van de dag. Een eenvoudige avondmaaltijd met groenten en granen, met af en toe lichtere eiwitten zoals van vis of kip is ook mogelijk. Witvlees zoals dit vaak genoemd wordt kan goed verteerd worden in de vroege avond. Dat is belangrijk omdat een goede vertering een goede nachtrust ondersteund. Een goede nachtrust helpt weer mee om energiek op te staan zodat je de nieuwe dag sterk kunt beginnen. Met vroege avond bedoel ik de maaltijd niet later dan om 18:00 gebruiken. Dat is een prima tijd om een lichte avondmaaltijd te gebruiken omdat er tenminste vier uur tussen de maaltijd en het slapen zit. Ik ga er dan even vanuit dat je rond tien uur naar bed gaat. Als je de hele week werkt is het dus aan te raden om rood vlees in het weekend te eten omdat dit echt tijdens de lunch gegeten dient te worden.

Hoe maak je vlees klaar?

Vlees is per definitie zwaar om te verteren dus is het belangrijk om het goed klaar te maken zodat de vertering lichter wordt. Dat doe je door het vlees goed te kruiden en te marineren met verschillende soorten citrusachtige toevoegingen. Ook kruiden zijn onmisbaar om het vlees goed te verteren. Rozemarijn, peterselie, salie, tijm en kaneel en niet te vergeten cayenne peper of zwarte peper zijn prima toevoegingen. Pepers zoals cayenne en zwarte peper zorgen voor een verhoging van het spijsverteringsvuur zodat je vlees goed kan verteren. Zorg dat je dit altijd gebruikt.

Wat is het voordeel van vegetarisch eten boven vlees eten.

Vegetarische producten laten vaak minder reststoffen achter dan dierlijke producten na de spijsvertering. Een vegetarische levensstijl is ook milieuvriendelijker. Maar we kunnen er niet omheen dat de mens voor millennia vlees gegeten heeft, en een kleine hoeveelheid kan nodig zijn voor een goede gezondheid. Veel vegetariërs krijgen bloedarmoede en eiwit tekort als ze daar niet voldoende op letten. In het algemeen hebben Vata types het moeilijkst om gezond te blijven met een vegetarisch dieet. Er zijn echter ook grote uitzonderingen! Kapha mensen, aan de andere kant, hebben vaak behoefte aan veel minder vlees dan ze denken. Als je vegetarisch wilt eten dan is het verstandig om goed op je eiwitten te letten. Enkele aanbevelingen voor vegetarische eiwitten zijn onder andere zonnebloempitten, hennepzaad, quinoa, groene bonen, en tofu. Bonen zijn een uitstekende bron van eiwit in het algemeen, maar kan Vata uitlokken. Kaas is een goede eiwitbron maar is moeilijker te verteren en verhoogd daardoor Kapha.

Hoe stap je over naar een vegetarische levensstijl.

Wanneer je van de een op de andere dag overstapt van non-vegetariër naar een vegetariër dan is het belangrijk om dit in stappen te doen. Plotseling overstappen op een vegetarisch dieet kan onherstelbare schade aan je darmen veroorzaken. Begin langzaam om je stofwisseling stabiel te houden en je microbioom te laten wennen aan de andere voeding. Je microbioom bestaat uit alle micro-organismen die op en in je lichaam wonen plus het genetische materiaal dat zij bij zich dragen. Je microbioom is net zo uniek als je vingerafdruk. Er bestaat geen tweede van. Daarom moet je jouw microbioom niet onderschatten. Voor elke menselijke cel zijn er maar liefst tien cellen met een bacteriële oorsprong. En die bacteriën zitten daar natuurlijk niet zomaar. Ze beïnvloeden allerlei processen in ons lichaam en bepalen zo voor een belangrijk deel hoe ons lichaam functioneert, en of we gezond blijven of ziek worden. Wanneer we geleidelijk overgaan van een voedingspatroon met vlees naar een voedingspatroon zonder vlees is het dus verstandig om dit geleidelijk te doen en niet abrupt. Ga dus de hoeveelheid en de frequentie van jouw vleesgebruik afbouwen en doe daar gerust minimaal een jaar over voordat je helemaal zonder vlees eet.

Is het nu wel of niet goed om vlees te eten.

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Sommige mensen zijn heel gelukkig en gezond bij een non-vegetarisch dieet en andere zijn heel gelukkig bij een zuiver vegetarisch dieet. Ieder mens is anders en iedere behoefte is daardoor anders. Dat geldt ook voor de voeding. Sommige mensen gaan hier heel ver in. Zo zijn er uitgesproken veganisten en uitgesproken non-vegetariërs. De een is niet minder goed dan de ander.

Vegetarisch kent ook diverse varianten. Ik leg het even uit.

Vegetarisch zijn betekent dat je geen vlees, vis of schaaldieren eet. Binnen het vegetarisme vinden we verschillende vormen van vegetarisch eten, zoals semivegetarisch, flexitarisch of veganistisch. Vegetariërs eten wel dierlijke producten zoals zuivel of eieren. De voedingstoffen uit vlees worden vervangen door vleesvervangers. Er bestaan veel varianten op een vegetarisch dieet. Het bekendste voorbeeld is pescotarisme. Pescotarisch eten houdt in dat je geen vlees eet, maar wel vis en schaaldieren. Dan hebben we nog flexitarisch en dat houdt in dat je wel alles eet, maar er bewust voor kiest niet iedere dag vlees te eten. Vlees wordt dan een paar keer per week vervangen door bijvoorbeeld vis of vleesvervangers. Als je helemaal geen dierlijke producten eet ben je een veganist. Veganisten gebruiken helemaal niets van een dier; niet alleen geen vlees en zuivel, maar bijvoorbeeld ook geen bijenhoning of leer. Als veganist heb je een volledig plantaardige levensstijl.

Ayurveda geneeskundige Cornelis Peters heeft een drukke praktijk, schrijft en doceert in diverse boeken en tijdschriften over ayurvedische voedingsgeneeskunde en doet onderzoek met kennisinstellingen naar het effect van Ayurveda op biologische systemen. Als geen ander kan hij het kaf van het koren scheiden en mensen helpen om met voeding, leefstijl, ayurvedische behandelingen en ondersteunende kruiden weer terug in balans te komen.

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *