Introductie in Dravya Guna

06-04-2014 Nog geen reacties


Wanneer ik ’s avonds naar de sterren kijk dan verwonder ik me telkens weer over het mysterie van ons universum. Het universum is voor ons mensen een blijvend onderwerp van onderzoek. Vele filosofen hebben getracht om het universum te begrijpen en schreven hier ook over. Er zijn talrijke theorieën bedacht over hoe het universum ontstaan is en of er ook grenzen zijn. Met het verstrijken van de jaren en de voortschrijdende inzichten vanuit de techniek ontwikkelen ook de verhalen en theorieën zich. Maar niemand kan om het bestaan van het universum heen. Het is er met al zijn paradoxen want de vraag wat er nu eerder was, de kip of het ei kunnen we nog steeds niet beantwoorden.

The word dravyaguna consist of two words: Dravya is material of thing which can be living or non living and Guna means properties

Inzicht

Wat mij fascineert is de unieke manier van het begrijpelijk maken van het universum in de tijden van de Veda’s. Duizenden jaren geleden keken de mensen ook naar de sterren en ontwikkelde een theorie die vandaag de dag nog steeds relevant is. Deze theorie is niet gestoeld op techniek, niet op meten is weten maar op inzichtelijk schouwen. Je zo identificeren en afstemmen op het onderwerp van je onderzoek dat je er één mee wordt en je inzichten krijgt die je op geen enkele ander manier aan de weet kon komen. Dat zijn momenten waarbij je zo een bent met datgene waar je deel van uitmaakt dat je als het ware even een glimp opvangt van de schepper en zijn creatie.

De filosofie

Charaka – de schrijver van de samhita over Ayurveda – zei destijds al dat wat je fysieke oog ziet nog maar een tipje van de ijsberg is. De niet zichtbare en niet detecteerbare dimensies van het universum zijn nog onontgonnen gebieden dat nog volop onderzocht moet worden. Ondanks het feit dat het ontstaan van het universum niet uitgelegd kan worden, er vele zichtbare en onzichtbare, mobiele en statische en levende en levenloze componenten zijn is er toch een Indiase filosofie uit voortgekomen genaamd de ‘Sankhya Darshan.’

De basis

Ayurveda heeft uit deze filosofie van de kosmosgenese het principe van ‘Gunuvat-Dravya’ oftewel de ‘eigenschap-stof’ monade omarmt. De vijf elementen ‘Pancha Maha Bhutas’ komen voort uit de ‘Pancha Tan Matras.’ 1) Akash of ether komt voor uit Sabda of geluid. 2) Vayu of lucht komt voort uit Sparsha of aanraken of voelen. 3) Teyu of vuur komt voort uit Rupa of vorm. 4) Appu of water komt voort uit Rasa of smaak. Tenslotte de laatste 5) Prithvi of aarde komt voort uit Gandha of geur.

De 5 elementen

De basis voor de Ayurveda is geformuleerd vanuit deze vijf elementen en de Dravya Guna Karma dat wil zeggen de substantie met zijn unieke eigenschappen en daar uitvloeiende acties zijn hier begonnen en verder ontwikkeld tot de dag van vandaag. Vanaf hier begint de praktische toepassing van Ayurveda dat alle materie opgebouwd is uit de vijf elementen. Wanneer je dit principe goed begrijpt en kunt toepassen dan is er geen grens aan Ayurveda en kan dit overal ter wereld en overal in de kosmos uitgeoefend en toegepast worden.

Het getal drie

In Ayurveda worden drie groepen gehanteerd als model om individuen of objecten onder te verdelen op basis van hun eigenschappen. Dit is de eerste en belangrijkste wet in Ayurveda. Deze wet is voorgekomen uit de studie naar balans in het universum. Tussen de mens en het universum bestaat een duidelijke relatie. Door de studie van het universum (oorzaak) kunnen we de de mens en alle levende organismen (effect) beter begrijpen. In het universum dat je zou kunnen vergelijken met een altijd stromende rivier vinden voortdurend allerlei veranderingen plaats. Toch klapt het universum niet uit elkaar. Hoe kan dat toch? Hoe wordt dat evenwicht gehandhaafd?

Vata de controller

In het universum zijn twee krachten actief. Ushna of hitte en Sheeta of koude. Hitte en koude zijn antagonisten van elkaar net als negatief en positief. Er is dus een derde kracht in het spel dat zorgt dat Ushna en Sheeta met elkaar in evenwicht zijn. Deze derde kracht is de controlerende kracht voor zowel hitte als koude. Het idee van drie krachten is hiermee geboren en vormt het fundament in Ayurveda. De hitte of vuurkracht Pitta, de koude of koele kracht Kapha en de controlerende kracht Vata vormen de sturende kracht in alle levende wezens. Het is dus Vata dat zorgt voor balans in de mens. De drie krachten Vata, Pitta en Kapha vormen het fundament van Ayurveda en zijn een rechtstreekse afspiegeling van het krachtenspel dat het universum in balans houdt.

Dravya

Dravya of substantie is opgebouwd uit de vijf elementen. De eigenschappen en acties van de substantie hangt af van het element dat het meest voorkomt. Er zijn dus vijf soorten substanties aan te wijzen. Wanneer we dit in een schema doen ziet dat er zo uit.

Zoektocht

Het is zoeken met woorden om een betekenis te geven aan de eigenschappen en effecten van de verschillende soorten substanties. In een periode waarin er nog geen apparaten was om metingen te doen is dit de enige manier om differentiaties aan te geven. We hebben alleen onze vijf zintuigen ter beschikking om subtiele verschillen aan te duiden. Alleen zo kunnen we al zoekend en beschrijvend onderzoeken hoe substanties werken in ons lichaam. Waarom werkt de ene plant zo en de ander plant precies het tegenovergestelde.

Smaak

Als je kijkt naar een baby die zijn omgeving waarneemt dan zul je zien dat het kind veel dingen in zijn mond stopt. Het kind proeft als het ware zijn omgeving. Dat gaat louter instinctief en het is geen kwestie van honger hebben. Het is een zoektocht naar bovengenoemde eigenschappen. Zo intuïtief is Ayurveda beschreven. Ayurveda is het onderzoeken naar verbindingen en interacties van de vijf elementen waar alles uit bestaat in relatie met de drie krachten die sturing geeft aan al dat is.

Cornelis Peters
6 april 2014

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *