Ik ben teleurgesteld!

03-01-2014 Nog geen reacties

Ja, een enkele keer komt het voor dat cliënten ons verwijten dat het consult of de behandeling niet is wat ze verwacht hadden. Dat is vervelend voor de cliënt maar ook voor ons. Verwachtingen die niet uitkomen is vaak te wijten aan miscommunicatie.
Dat is niet altijd te voorkomen helaas.

Intake formulier aangepast

Door de jaren heen heb ik ons inschrijfformulier steeds verder verfijnd. Juist om te voorkomen dat er andere dingen verwacht worden dan wij waar kunnen maken.
Zo heb ik vlak na de NAW gegevens (naam – adres – woonplaats) meteen de vraag staan – ‘met wat voor doel’ – de mensen bij ons komen. Ik heb daar vijf antwoorden staan wat ze kunnen aanvinken.

1) Doel van het consult

Ik wil graag een alternatieve benadering naast mijn reguliere aanpak.
Ik wil mijn gezondheid en welbevinden verbeteren en mijn aanleg voor ziekten verminderen.
Ik wil mijn leefstijl en voeding aanpassen om mijn gezondheid te verbeteren.
Ik wil mijn gewoonten en gedrag veranderen om de relatie met mijn medemens te vergroten.
Ik wil de dagelijks terugkerende spanningen, druk en zorgen aanpakken zodat ik hier emotioneel beter mee om kan gaan.

Dat geeft meteen al een actie aan waarmee de cliënt zelf aan de gang moet gaan.

Uiteindelijk zijn wij niet meer dan een ‘tijdelijke expert’ op het moment dat de cliënt hulp bij ons zoekt. Dat zie ik echt zo. Jarenlange consulten of behandelingen passen niet in de Ayurvedische aanpak omdat dat echt gericht is op ‘eigen verantwoordelijkheid.’

2) Wat wilt u graag bereiken in termen van uw gezondheid en van welbevinden.

Met deze vraag ondervang ik het ruime begrip of wij vanuit de Ayurveda ‘die of die ziekten’ kunnen genezen. Dat is te ruim en te veelomvattend. Veel belangrijker is het feit wat de cliënt zelf wilt bereiken. Hoe hoog wil je zelf de lat leggen, daar gaat het om.

3) Wat zou dit voor verschil maken met uw huidige leven als u dit zou bereiken.

Meteen daarop heb ik de vraag ingelast waarin ik de cliënt dwing (vervelend woord, het is geen dwingen maar meer sturend denken) om na te denken wat er zou veranderen als de voorgaande vragen beantwoord zijn.
Dan pas kom ik met de vragenlijst wat de meeste mensen wel kennen van de anamneselijsten. Wat zijn uw klachten… enzovoort.

Maar hoe goed het formulier ook opgesteld is toch blijven er altijd nog mensen die verwachtingen hebben. Het woord verwachting betekent dan ook dat je ergens op rekent, dat je vertrouwt dat wat jij verwacht ook waargemaakt wordt. Verwachten is ook nauw verwant aan ‘afwachten’ – een afwachtende houding aannemen. Alsof het zich dan na verloop van tijd vanzelf aan zal gaan dienen. Je legt dan de verantwoordelijkheid bij de ander.

Tot zover mijn gefilosofeer over de aanleiding van dit blog – dat mensen soms teleurgesteld zijn in wat ze verwachten. Ik blijf dit zelf ook vervelend vinden. Per slot van rekening doen wij ons werk met volledige aandacht en met oog en hart voor onze cliënt.

Gelukkig is er morgen weer een nieuwe dag.

Cornelis Peters
3 januari 2014

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *