Heb je nog steeds geen nieuwjaarsresolutie gekozen? Hier zijn vier gezonde gewoonten om te cultiveren in 2018

01-01-2018 Nog geen reacties

Als we klaar zijn om 2018 te verwelkomen, verbinden de meesten van ons zich er ook toe om betere versies van zichzelf te zijn. Het leiden van een gezondere levensstijl staat meestal bovenaan de lijst, maar het is ook een van de moeilijkste dingen om te bereiken.

Om eindelijk die cyclus van onvervulde voornemens te doorbreken, verbindt je dan slechts tot een paar gezonde gewoonten en cultiveer dit het hele jaar door. Gun jezelf om dit een paar weken vol te houden. Ik verzeker je alvast dat wanneer je dit vier weken volhoudt dat het de rest van het jaar als vanzelf gaat. Waarom? Omdat je je zoveel beter voelt en dat is je belangrijkste reden.

Beloof jezelf dat je elke dag minimaal 40 minuten aan lichaamsbeweging zult besteden. Je hoeft niet dezelfde routine te volgen; zorg er gewoon voor dat je elke dag traint. Dit zou een geweldige manier kunnen zijn om een tweede nieuwe jaarsvoornemen in te vullen door een nieuwe vaardigheid te leren, zoals yoga of een leuke dansvorm. Trainen moet spannend zijn en iets waar je naar uitkijkt. Laat het geen opdracht worden. Eenvoudige vormen van lichaamsbeweging gaan ver vooruit in de preventieve zorg – ze helpen het risico op hart en vaatziekten en osteoporose te verminderen, verlichten depressie, angsten en verhogen de mentale alertheid en je zelfvertrouwen. Dus reden genoeg om hier echt voor te gaan.


De functie van slaap is niet alleen het lichaam te ontspannen, maar ook om te rusten en de geest te herstellen. Het is noodzakelijk om je hart en bloedvaten te herstellen. Aanhoudend slaapgebrek is in verband gebracht met een verhoogd risico op verschillende gezondheidsproblemen die zowel het hart als de nieren treffen en die ook leiden tot hoge bloeddruk, diabetes en beroerte. Terwijl je een tijdje kunt blijven werken zonder elke dag de nodige hoeveelheid slaap te krijgen, zal het uiteindelijk een hoge tol van je eisen.
Neem de tijd om minimaal acht uur per dag te slapen en je zult merken dat je in een korte tijd gezonder en gelukkiger wordt.


Zet dit jaar je algehele welzijn op de belangrijkste plaats. Volgens oude Ayurveda-teksten en recent wetenschappelijk onderzoek kan het kruid Guduchi enorm helpen bij preventieve zorg, omdat het een enorme stimulans is om je weerstand te verhogen, en in het algemeen helpt het om gezonder te worden. Het kruid is rijk aan antioxidanten en het opnemen ervan in je dagelijks leven kan je helpen om je beter en vitaler te voelen.
Door preventieve zorg te kiezen door het gebruik van de juiste voeding en voedingssupplementen, kan de kans op gezondheidsproblemen in het algemeen worden verkleind.

Als je de dokter weg wilt houden, is acht glazen water per dag de manier om het te doen. Water is de brandstof waar je lichaam op draait; het is noodzakelijk om je lichaam goed te laten functioneren. Het drinken van voldoende water kan je helpen met gewichtsverlies, ontgifting, spijsvertering, mooie huid en haar, en zelfs een gemakkelijke stoelgang. Werk de hele dag aan dit doel en het zal steeds eenvoudiger worden. Er zijn veel manieren om dit doel te bereiken. Download een app, speel een game of stel een herinnering in, maar zorg ervoor dat je dagelijks aan twee liter water drinken toekomt.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met goede voornemens op 1 januari. Heb jij nog tips voor andere lezers? Waar bestaat jouw ZelfZorg uit? Deel het hieronder met ons.

Cornelis Peters
Cornelis Peters is onderzoeker en expert op het gebied van gezondheid en welzijn vanuit Ayurveda. Hij deelt zijn kennis over ‘de zes treden‘ waarmee de weg naar persoonlijke groei en gezondheid voor iedereen open ligt via deze artikelen en zijn meest gedownloade e-book “Gezond worden en blijven met Ayurveda. Dit e-book is gratis te downloaden via onderstaand formulier.”

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *