Gezondheid als emotionele achtbaan.

15-09-2016 Nog geen reacties

Gezondheid als emotionele achtbaan

Over de angst om niet gezond te zijn en de emoties die dat oproept, praten de meesten van ons niet graag.
We horen van alles in de media over gezondheid. Over eten wat wel en niet goed is. Vandaag is koffie goed maar morgen kan het opeens niet meer goed zijn. Lange tijd was roomboter uit den boze en nam iedereen margarine. Ik herinner me nog heel goed het blauwe strikje om de blueband boter bij ons vroeger op tafel. Nu is margarine niet meer goed en is de roomboter weer terug. Je raakt in de war omdat je het wel graag goed wilt doen. Maar wanneer is het wel goed? Je wordt er angstig en nerveus van en voelt vaak dingen die wijzen op een of andere ziekte.

Dus hou je voor jezelf dat je regelmatig uit balans bent.

Natuurlijk ga je met je zorgen over je gezondheid niet praten. Tenminste, de meesten van ons doen dat niet. Je koopt je boodschappen bij de betere winkels, je kookt je maaltijden en je dieet zo af en toe. Maar de angst of het toch niet anders en of je het wel goed doet blijft.

Gezondheid is net een emotionele achtbaan.

Zodra je klachten krijgt vliegt de angst je aan. Het zal toch geen enge ziekte zijn? En zie je wel ik moet dit of dat gewoon niet eten. Het stemmetje in je hoofd begint tegen je aan te praten en blijft maar malen in je gedachten dat je het niet goed doet. Je wordt daar nog nerveuzer van en begint links en rechts je informatie te verzamelen om je gezondheid weer in goede banen te leiden. De overvloed aan informatie en de tegenstrijdigheden daarin brengen je nog verder van de wijs. Je bouwt aan een doolhof met ‘Mindwalls’ in je hoofd. Mindwalls zijn blokkades die je her en der verspreidt in je gedachten.

De bochten lijken veroorzaakt te worden door iets van buiten.

Het is net alsof je voortdurend van buitenaf beinvloed wordt door de keuzes die je maakt. Is het nu je eigen keuze of wordt het je opgedrongen? Voel ik nu toch die pijn weer terug? Je googled wat op internet en ja hoor. Je leest je ergste angsten. Dat voelt bij jou ook precies zo.

In werkelijkheid veroorzaak je de meeste bochten zelf.

De zorgen die je maakt om je gezondheid maken dat de dingen erger zijn dan dat ze lijken. Je wilt bijvoorbeeld een bepaald dieet volgen of je wilt iedere dag om 6 uur opstaan zodat je tijd vrijmaakt om te sporten. Je streeft naar een bepaald gewicht of het volhouden van een bepaald dieet zodat je gehoorzaam bent aan je gedachten. Als je dat precies allemaal doet, dan pas wordt je gezond.
De ­­bochten lijken veroorzaakt te worden door iets van buiten maar heel veel van deze bochten zijn het effect van wat jij denkt. Je legt jezelf allerlei eisen op om maar gezond te worden. De gedachten alleen al dat je ziek zou zijn maakt dat je je niet goed voelt. Het stellen van hoge eisen is een belemmerende overtuiging. Realiseer je dat dit jouw gedachten zijn en niet de ziekte die je wel of niet zou hebben?

Wat mij fascineert is dat ik zie dat door de angst om niet gezond te zijn en wat dit betekent voor de toekomst de rit in de achtbaan nog groter maken.

Alsof het al niet erg genoeg is om te denken dat je niet gezond bent gaan de gedachten vaak nog veel verder. Ook de toekomst wordt er in betrokken. “Als ik niet gezond ben dan verlies ik mijn baan en dan kan ik niet meer voor mijn kinderen zorgen. Hoe gaat het dan verder…[ en vul in waar jij allemaal aan denkt]”.
Wanneer je deze angst loslaat en positief gaat denken wordt de rit heel anders, veel relaxter.
Wanneer je deze ‘Mindwalls’ los laat en omzet in positieve gedachten werkt het in feite net zo maar dan andersom. Het zware gevoel van tegen muren oplopen veranderd in een stroom die overal langs kan. Gezondheid of ziekte op zich is niet veranderd maar de manier waarop jij daar naar kijkt is anders geworden.

Het goede nieuws van dit artikel is dat je inziet dat angst om niet gezond te zijn geen zin heeft.

Dat zijn slechts emoties en gedachten en dat kun je stoppen door ze niet zo serieus te nemen.
Gedachten zijn maar gedachten en hoeven niet zo serieus genomen te worden. Je kunt je gedachten over iets heel makkelijk veranderen en als je goed oplet doe je dat ook voortdurend. Je kunt je vast nog wel herinneren dat je vroeger een andere mening over bepaalde situaties of onderwerpen had dan nu. Je gedachten daarover zijn veranderd. Wanneer je herkent dat de emotionele achtbaan vaak zo voelt is dat omdat jouw gedachten je dat vertellen. Je kunt je gedachten dus veranderen en daardoor de angst wegnemen. Niet dat je dan opeens gezonder wordt maar de angst om niet gezond te zijn is dan weggenomen. Je kunt naar jezelf kijken -zoals het nu is- en niet wat jij denkt dat het zou zijn. Het is niet meer zo ‘eng’ als voorheen. Er is meer rust en meer focus zodat je stappen kunt zetten die voortkomen vanuit balans en niet vanuit angst.

Dat geeft je rust en tijd om dingen te doen of juist even niet, ongeacht hoe jij je voelt.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen over de emotionele achtbaan. Waar bestaat jouw ZelfZorg uit? Deel het hieronder met ons.

Cornelis Peters
Cornelis Peters is onderzoeker en expert op het gebied van gezondheid en welzijn vanuit Ayurveda. Hij deelt zijn kennis over ‘de zes treden‘ waarmee de weg naar persoonlijke groei en gezondheid voor iedereen open ligt via deze artikelen en de gratis MasterClass “Tien Ayurvedische leefregels voor een leven vol energie. Deze masterclass is gratis te downloaden via deze site.”.

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *