Fibromyalgie en Ayurveda

30-09-2014 13 reacties

excessive sensory innervation

Excessive sensory innervation on arteriole-venule shunts as seen in a 3mm skin punch biopsy from the palm of the hand in a 24 year old female fibromyalgia patient as compared to a 26 year old female normal control.

Albrecht PJ, Hou Q, Argoff CE, Storey JR, Wymer JP, Rice FL (2013). Pain Medicine, May 20

Vanmorgen werd ik begroet met een volle e-mailbox met daarin een vraag van iemand via “gratisadviseurs”. Gratisadviseurs, is zoals de naam al aangeeft een website waarin mensen vragen kunnen stellen aan adviseurs vanuit verschillende disciplines. Ik ben vanaf het begin betrokken bij deze website en beantwoord de vragen op het gebied van ayurveda. Inmiddels heb ik al 144 uiteenlopende vragen beantwoord.

De vraag

Maar nu de vraag “ik onderzoek vanuit de ayurveda waar fibromyalgie door kan ontstaan en welke therapieën/voeding zou u aanraden?” Dat zijn een heleboel vragen natuurlijk en niet zo heel eenvoudig te beantwoorden want fibromyalgie is een complexe aandoening. Kenmerkend is dat deze ziekte een aandoening van het zenuwstelsel is. Uit de praktijk blijkt dat mensen met een hoge gevoeligheid hier eerder last van hebben dan mensen die minder gevoelig zijn.

Onderzoek uit 2013

In een Amerikaans onderzoek uit 2013 is aangetoond dat fibromyalgie zichtbaar gemaakt kan worden. Zij toonden aan dat er overmatig veel sensorische zenuwvezels voorkomen bij bepaalde bloedvaten die de temperatuur regelen in handen en voeten. Onder de microscoop is dit dus te zien. Dat is fijn want vroeger was fibromyalgie niet aan te tonen. Pas na veel uitsluitsels van andere ziekten werd fibromyalgie vastgesteld.

Alle doshas

De aandoening kan bij alle doshas voorkomen dus is het niet een specifieke vata, pitta of kapha dosha aandoening. Wat wel duidelijk wordt is dat bij het meten van de polsdiagnose de Vata en Pitta beide uit balans zijn. Waarom deze uit doshas uit balans geraakt zijn kan verschillende oorzaken hebben. Alle oorzaken hebben wel een gemeenschappelijk weefsel op het oog wat ontregeld raakt en dat is het zenuwweefsel. Dat wordt overmatig gestimuleerd om op de grote vraag te reageren.

Wat is de oorzaak

Maar wat veroorzaakt nu die verstoring in het zenuwstelsel. Om die vraag goed te beantwoorden moeten we kijken wat het zenuwstelsel doet. Wat zijn de taken en hoe kunnen we dit versterken of verzwakken om de balans weer te herstellen.

Het centrale zenuwstelsel

Het centrale zenuwstelsel bestaat uit twee soorten zenuwen; de ‘motorische’ of ‘efferente’ zenuwen en de ‘sensorische’ of afferente zenuwen. De motorische geven prikkels door vanuit de hersenen naar het lichaam, waaronder de spieren. De sensorische geven informatie vanuit het lichaam en de zintuigen door naar de hersenstam en de hersenen. Door de prikkels, die vanuit de spieren naar de hersenen gaan, weten de hersenen hoe ‘gespannen’ of ontspannen de spieren zijn. Bij spanning wordt er meer aandacht geschonken en worden er meer prikkels gestuurd. Blijft het lichaam vragen om prikkels dan zorgt het zenuwstelsel voor extra aanmaak van de zenuwvezels naar dat gebied. Dat is wat er gebeurd bij fibromyalgie.

Wat nu?

Dus hoe pakken we fibromyalgie aan vanuit de ayurveda. Ten eerste natuurlijk door rust. Dat is heel moeilijk bij deze aandoening omdat rust niet meer adequaat opgepakt kan worden. Er is dus iets nodig waardoor het lichaam uitwendig tot rust gebracht wordt. Dat is medicatie dat zorgt voor ontspanning. In de ayurveda gebruiken we daar bijvoorbeeld Bacopa Monnieri, Indian valeriaan, Jatamansi, Morning glory of Ashwaganda voor of een combinatie van deze kruiden.

Rust hersteld

In rust is het lichaam in staat om te genezen. Dus allereerst is rust nodig. Meditatie is ook een uitstekend middel om het lichaam in rust te krijgen. Twee keer daags 10 minuten mediteren is voor ieder hooggevoelig mens net zo belangrijk als een maaltijd. Het zou verplicht gesteld moeten worden op de scholen waar heel veel hoogbegaafde kinderen zitten. Vaak worden hyperactieve kinderen gelabeld onder ADHD terwijl ze eigenlijk hoogbegaafd zijn. Meditatie en leren om goed te slapen en op tijd te rusten zijn de goedkoopste en doeltreffendste therapieën die je maar voor kunt stellen.

Tijd en aandacht

Het kost tijd en aandacht. Beide zijn schaars en worden steeds schaarser lijkt het wel. Ik komt dat in mijn praktijk helaas erg veel tegen. Toch zijn deze dingen de basis van gezondheid en geluk voor ieder mens. Tijd voor elkaar en de rust om dingen te doen die bij je passen of die zich aandienen juist omdat je in de rusttoestand zit. Waar koop je een potje tijd of een onsje rust? Tja, als dat kon dan hadden we een grote markt. Helaas is het niet te koop maar gelukkig wel te leren.

Met gezonde en vitale groet,
Cornelis Peters
30 september 2014

Wil je op dit artikel reageren? Graag zelfs. Ja mag het ook delen aan je vrienden of collega’s.

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen.
Wat gebeurt er als Antibiotica niet meer werkt? Deel 2
Wat gebeurt er als Antibiotica niet meer werkt? Deel 1
Tijdbom onder onze voedselveiligheid en de wijsheid uit het Oosten. Deel 1
Tijdbom onder onze voedselveiligheid en de wijsheid uit het Oosten. Deel 2.

13 reacties

  1. Harineke 6 oktober 2014 | 16:59

    Hallo,

    Bij de oplossing hoe fibromyalgie aan te pakken begint u met ten eerste rust….en daarna verwachtte ik ten tweede en misschien nog wel ten derde maar komt er niks meer, alleen uitleg over hoe je rust kan vinden.
    Rust wordt overal voorgeschreven tav fibromyalgie, dat is niks nieuws.
    Erg jammer, ik had meer diepgang en oplossingen verwacht vanuit de ayurvedische hoek.

    Hartelijke groet,
    Harineke

    Reply

    • Cornelis 6 oktober 2014 | 19:48

      Beste Harineke,
      In het artikel heb ik drie dingen aangereikt dat deze aandoening ten goede komt.
      1) Rust
      2) Meditatie (is niet hetzelfde als rust)
      3) Kruiden zoals Bacopa Monnieri, Indian valeriaan, Jatamansi, Morning glory of Ashwaganda alleen of in combinatie met elkaar.
      Maar je hebt volkomen gelijk dat dit niet het enige is dat ayurveda kan aanbieden. Maar dit zijn wel de dingen die mensen zelf thuis kunnen doen. Zo zijn er in de ayurveda natuurlijk tal van behandelingen waaronder een aantal dieptemassages en speciale oliën om fibromyalgie te behandelen. Maar het artikel wordt dan te specialistisch en daar maak ik mijn keuzes in.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis

      Reply

  2. Petra 28 oktober 2014 | 10:39

    Ik ben niet getest op fybromyalgie maar ik ben zeker hooggevoelig. Ik heb jaren ervaring met ayurveda, ook in de voeding, kruiden en supplementen. Wat mijn ervaring is na deze zoektocht, is dat voeding een hele grote rol speelt. Ik heb twintig jaar migraine gehad,en vele spierpijnen in armen en benen, rug, ribben en darmen. Wat voor mij een hele waardevolle sleutel is, is het element magnesium. In de voeding kan ik die tekorten niet makkelijk erbij eten, omdat ik dan enorme hoeveelheden zou moeten eten. Wat ik nu doe, onder begeleiding van een natuurdietsite die ook ayurvedische kennis heeft, is het slikken van metarelax van. Metagenics. Hier zitten twee soorten magnesium in, en vitamine B 6 en B 12, folaat en taurine. Dat geeft echte RUST. Ik ben zo dankbaar. Daarnaast leer ik hoe ik vanuit de rust kan mediteren en beter keuzes kan maken door verhoogd bewustzijn. Ademtechnieken zijn daarbij ook heel waardevol. Verder eet ik zo sattvisch mogelijk, dus granen, bonen, noten, boter, groenten en vooral de groene groenten, en ook fruit. Een klein beetje zuivel doet me ook goed, alleen de meest verse soorten. Sterkte iedereen met fybromyalgie!

    Reply

    • Cornelis Peters 28 oktober 2014 | 11:16

      Dag Petra,
      Wat fijn dat je deze informatie wilt delen. Er zijn inderdaad verschillende invalshoeken om balans en herstel te vinden in je lichaam. Dat is voor iedereen verschillend en daarom is het vaak ook een zoektocht. Voor jou is dat magnesium geweest maar voor een ander kan dat wel iets heel anders zijn.
      Alle goeds voor jou.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis

      Reply

      • Petra 28 oktober 2014 | 11:32

        Dank je wel Cornelis, ook voor je snelle reactie en mail met waardevolle links! En graag gedaan wat betreft het delen.ik zal dit artikel ook delen met mensen die fybromyalgie hebben. En inderdaad, zoals alles in de ayurveda, vooral blijven onderzoeken wat voor wie wanneer het beste past!

        Reply

    • Petra 28 oktober 2014 | 11:29

      Bij mijn bericht hierboven heeft de spellingscontrole van het woord sattvisch, vanzelf statisch gemaakt. Ik bedoelde sattvisch.

      Reply

      • Cornelis Peters 28 oktober 2014 | 11:51

        We begrijpen dat het sattvisch moet zijn hoor, maar ik zal het even voor je aanpassen. Ja, inderdaad Petra, delen is het nieuwe hebben en ik vind dat persoonlijk een erg groot bezit. Samen weet je zoveel meer en daar gaat het om in het leven, om de dingen samen te doen.
        Groet van Cornelis

        Reply

  3. Christie 9 december 2014 | 22:55

    Wat mij ook veel helpt met de fibromyalgie naast meditatie is vata en pitta verlagende yoga oefeningen.

    Reply

    • Cornelis Peters 10 december 2014 | 12:20

      Dat is correct Christie,
      Welke oefeningen gebruik jij daarvoor waar je goede resultaten mee boekt?
      Ik hoor het graag.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis Peters

      Reply

  4. Christie 10 december 2014 | 19:39

    Hoi Cornelis,
    een paar yoga oefeningen die voor iedereen haalbaar zijn en vata en pitta verlagend zijn:
    de berghouding, de kat, kindhouding, lijkhouding,
    vis, krokodil, en een fijne houding die rust geeft voor het slapen gaan, het lymfestelsel activeert en de weerstand verhoogd is de omgekeerde houding, op je rug met je achterste tegen de muur, benen gestrekt tegen de muur, ongeveer 10 minuutjes, goede buikademhaling…erg gezond, en het houdt je soepel en fit. Weinig moeite, groot geschenk voor jezelf :-)

    Reply

    • Christie 10 december 2014 | 19:47

      Edit: als je pitta erg verhoogd is, je makkelijk geërgerd bent en een kort lontje hebt, vermijdt dan bijvoorbeeld de boogschutter, krijger, plank, schouder en hoofdstanden, dat wakkert je vuur alleen maar aan. Er zijn teveel houdingen om allemaal te benoemen, de meeste info over ayurveda en yoga vindt je in het boek ‘het yoga gezondheidsboek’ geschreven door Anna Trökes en dr. Detlef Grunert. Aanrader :-)

      Reply

    • Cornelis Peters 11 december 2014 | 18:12

      Fijn dat je dit wil delen Christie.
      En hier is de link naar het yoga gezondheidsboek.
      Met vriendelijke groet,
      Cornelis

      Reply

      • Christie 12 december 2014 | 21:35

        Haha ja dat is ook wel een goed idee he

        Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *