Drie tips om zelf je cholesterol te verlagen

31-03-2013 3 reacties
Cholesterol

Cholesterol

Cholesterol is een lichaamseigen stof. Het is dus niet iets dat niet bij ons hoort. Integendeel we kunnen niet zonder. Iedere cel in ons lichaam bevat cholesterol. Cholesterol is er in twee vormen. Hoge dichtheid cholesterol (HDL) en lage dichtheid cholesterol (LDL). Wanneer de lage dichtheid cholesterol te hoog is kan het de bloedvaten aan de binnenkant bekleden met een laagje vet. Dat moeten we zien te voorkomen want zou dit lang doorgaan dan wordt de toevoer van bloed heel lastig als de doorgang steeds kleiner wordt.

Hoe komt het dat je cholesterolgehalte schommelt

Je cholesterol gehalte schommelt omdat je niet iedere dag hetzelfde eet en ook omdat je niet iedere dag evenveel beweegt. Je lichaam past zich aan bij wat het binnenkrijgt en wat het moet doen. Iedereen heeft weleens meegemaakt dat als je een tijdje je bed niet uit komt door een griep ofzo je bijna omvalt als je opeens wilt gaan lopen. Zo snel worden je spieren slap als je ze niet iedere dag gebruikt. Maar hoe kun je invloed uitoefenen op je cholesterolgehalte en dan vooral op het verhogen van je HDL en het verlagen van je LDL.
Ik geef je drie tips om zelf je LDL cholesterol te verlagen op een natuurlijke manier.

Tip 1 – Goede voeding

Eet regelmatig, eet wat je kunt herkennen als voedsel, eet weinig dierlijke vetten en zorg dat de omgeving waar je eet gezellig is. Eten voor de tv terwijl je niet eens kijkt naar wat erop je bord ligt is uit den boze.
Ik heb op de site een hele rij goede voedingsproducten staan. Kijk daar even naar en kies uit wat je lekker vind en wat bij je past.

Tip 2 – Beweging

Wandel iedere dag minstens 2 x een half uur. Neem de trap, wandel naar je auto. Parkeer hem gewoon eens een straat verderop. Fiets wat vaker. Kortom niet eens echt ingewikkeld. Je hoeft heus niet opeens voor een maraton te gaan oefenen maar wees je bewust dat je vaker per dag beweegt. Het gaat dan vooral om de regelmaat. Dus niet twee keer per week 3 uur sporten maar vooral iedere dag – gedurende de dag – beweging. Bedenk zelf hoe je in je eigen leefsituatie allerlei dingen kunt doen om per dag die regelmaat en die beweging erin te houden. Alle klusjes tellen. Ook tuinieren bijvoorbeeld. Koop anders een stappenteller. Je kunt hier een goede aanschaffen en loop per dag 10.000 stappen. Klip de teller aan je broekriem en zet het aan als je opstaat. Voordat je naar bed gaat kijk je op de teller wat de stand is. 10.000 op de teller? Bravo? Het dagelijkse quota is bereikt.

Tip 3 – Humeur

Grappig hé dat laatste is iets waar je bijna nooit over na denkt. Maar het is echt waar. Als je in mineur bent, depressief of zorgen hebt dan reageert je lichaam daar onmiddellijk op. Alles zakt een beetje af, je schouders, je mondhoeken, je manier van bewegen en ook je spijsvertering. Je darmen hebben ook geen zin om actief te verteren als de rest van je cellen zo sacherijnig zijn. Dus daar moet je ook iets mee doen. Loop je relatie niet zo lekker? Praat dan met elkaar. Zoek een moment uit dat je elkaar echt even spreekt. Ga anders een stukje wandelen en begin het gesprek. Wandelen is een uitstekende manier om een goed gesprek te voeren en dan heb je tip 2 ook meteen te pakken. Heb je zorgen kijk dan waar de oplossingen liggen. Wat zou er voor nodig zijn om het probleem aan te pakken. Als je dat doet spring je van je gedachte die blijft hangen in de zorgsituatie naar de gedachte die aangespoord wordt om na te denken over oplossingen. Dat is een heel andere energie. Voordat je het weet zit je van negatief ineens in een positieve energie. Niet dat het probleem opeens opgelost is – nee – maar er wordt wel aan gewerkt en dat voelt al heel anders. Ben je echt depressief ga dan onmiddellijk naar je huisarts of therapeut. Ga niet afwachten maar pak het probleem aan bij de horens. Hier geldt ook voor dat je zodra je oplossingen zoekt het probleem er al anders uit gaat zien.

Persoonlijk advies

Deze tips gaan je absoluut helpen om je cholesterolgehalte in de hand te houden. Wanneer je graag wilt dat ik je persoonlijk help boek dan een consult. Je weet dat vanaf 1 april dit ook via de Skype kan. Dan kun je overal vandaan inbellen en dat is ook nog eens heel betaalbaar. Probeer het eens uit.

Boek hier je consult

Wie heeft er nog een brandende vraag voor mijn volgende nieuwsbericht? Ik hoor het graag.

Cornelis Peters
31 maart 2013

3 reacties

  1. Koos Snijders 22 augustus 2013 | 22:29

    Mijn oren hebben beide enorm veel last van oorvocht. Gevolg hiervan is dat ik met tijden niet zo best hoor. “Oorontsteking”, luidt het antwoord steeds opnieuw. Bestaat er een ‘ayurvedische methode’ om hier een einde aan te maken. Voor de duidelijkheid: mijn vrouw kookt min of meer dagelijks ayurvedisch.

    Groeten Koos S.

    Reply

  2. W van Zelst 21 september 2013 | 15:40

    U heeft het in uw uitleg over HDL en LDL cholesterol.
    De LDL cholesterol zou de bloedvaten vernauwen.
    Later zegt u dat de HDL cholesterol verlaagd moet worden. Dit is neem ik aan een vergissing of verschrijving? Althans ik vind de tekst verwarrend. Kunt u die aanpassen?

    Reply

    • Cornelis Peters 21 september 2013 | 16:29

      Beste W. van Zelst,
      Fijn dat u reageert. Ik heb de tekst aangepast en neem even de tijd om LDL en HDL nog verder uit te leggen.

      Het verschil tussen HDL cholesterol en LDL cholesterol zit hem in de verpakking. De verpakking maakt dat het cholesterol als goed en als slecht bestempeld wordt. Het cholesterol zelf is een vetachtige (lipide) stof en kan daardoor niet oplossen in water en om die reden zich niet zelfstandig verplaatsen via de bloedbaan.

      Cholesterol moet echter wel op verschillende plaatsen in het lichaam zijn. Dus heeft het lichaam een transportmechanisme bedacht waarmee cholesterol via het bloed wordt vervoerd. Dit transportmechanisme in de vorm van een soort kapsule is er in twee vormen.

      De hoge dichtheid lipoproteïne en de lage dichtheid lipoproteïne. Bij de lage dichtheid zit het vet losjes om de cholesterol heen en kan daardoor makkelijk uiteenvallen. Dit veroorzaakt een vetlaag aan de binnenkant van de bloedvaten. Dat is dus niet goed.

      De hoge dichtheid lipoproteïne zit als het ware veel vaster om het cholesterol heen. Dit cholesterol (HDL) brengt het andere cholesterol (LDL) vanuit het bloed terug naar de lever waar het wordt afgebroken. Het fungeert dus eigenlijk als een soort opruimdienst van zijn slechtere broertje.

      Met vriendelijke groet,
      Cornelis Peters

      Reply

Plaats een reactie

Uw emailadres is veilig en wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd door *