Verbeter uw spijsvertering

De onderstaande algemene richtlijnen voor een gezonde spijsvertering gelden voor alle dosha’s.

Daarnaast kunt u onze specifieke voedingsadviezen voor uw eigen dosha volgen, en onze maaltijd adviezen voor alle dosha’s.

  • Eet nooit uit verveling of boosheid.
  • Was uw handen en gezicht voor het eten.
  • Eet zoveel mogelijk thuis waar u weet wat er in uw eten zit en hoe het bereid is.
  • Bereid de maaltijden smakelijk. Het zien van een smakelijke maaltijd geeft reeds een afscheiding van spijsverteringssappen.
  • Eet rustig en kauw het eten goed. Geef aandacht aan het eten en geniet ervan. Zorg voor een prettige en ontspannen sfeer aan tafel. Geen heftige discussies of inspannende gesprekken tijdens het eten. Niet lezen of TV kijken. Dit alles geeft een betere vertering.
  • Tijdens de maaltijden zo weinig mogelijk drinken om te voorkomen dat de spijsverteringssappen te veel verdund worden. Als men tijdens het eten toch wil drinken, neem dan zo nu en dan een slokje en spoel dit dan even een paar keer in de mond heen en weer om het bij het doorslikken zoveel mogelijk speeksel mee te geven.
  • Drink lauwwarm of warme dranken zoals groentesappen of thee. Vermijd koude dranken of alcohol tijdens het eten.
  • Zorg dat u aandacht aan uw voedsel besteed door er naar te kijken en het rustig kauwend te eten.
  • Eet in een rustige omgeving en zorg dat uw tafel naar het oosten gekeerd. Dit bevordert de spijsvertering.
  • Eet zoveel mogelijk goed gekookt eten en vermijd te veel rauwkost.
  • Eet niet meer dan wat in uw tot een kommetje gevouwen handen kunnen bevatten.
  • Eet zoveel mogelijk verse groenten en fruit van het seizoen en van uw eigen locatie.
  • Vermijd zoveel mogelijk erg zure of gegiste producten, met name producten waar veel gist in zit.
  • Gebruik in de allereerste plaats, zoveel als mogelijk is, voedingsmiddelen die biologisch geteeld zijn. Dat wil zeggen producten waarbij bij de teelt geen chemische kunstmest- en bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn. Aan te bevelen zijn groenten die verbouwd zijn met gebruik van de Ayurvedische landbouwmethode Panchagavyam.
  • Kies producten die zoveel mogelijk uit uw streek en klimaatzone komen. Producten die het goed doen in uw regio, zijn ook goed voor u. Deze producten zijn het meest vers en van zichzelf het geschiktst voor het klimaat dat in uw regio heerst.
  • Vers voedsel bevat altijd de meeste levenskracht en levert u de meeste energie.
  • Gebruik geen witte suiker, maar rietsuiker of honing. Beperk overigens het suikergebruik zoveel mogelijk, daar te veel suiker aanleiding kan geven tot een groot aantal klachten.
  • Gebruik voedingsmiddelen die zo weinig mogelijk industriële bewerkingen hebben ondergaan, zoals het toevoegen van chemische kleur-, geur-, smaak- en conserveringsmiddelen. Daarmee vermijdt u mogelijk giftige chemische stoffen die de weefsels blokkeren en de verouderingsprocessen versnellen. Natuurlijk geteelde voedingsmiddelen hebben bovendien een grotere voedingswaarde en bevatten meer spoorelementen (mineralen) die belangrijk zijn voor de huid, nagels, haar en onze gemoedsstemming.
  • Sommige voedingsmiddelen, die op zichzelf zeer gezond kunnen zijn, moet men om spijsverteringsstoornissen te voorkomen, liever niet combineren. Zo kan men beter groente en vruchten niet gelijktijdig innemen. Dit geldt tevens voor teveel eiwitten en koolhydraten tijdens dezelfde maaltijd
  • Eet weinig of geen vlees. Vlees kan aanleiding geven tot een eiwitoverschot en belast daarmee de stofwisseling onnodig. Bovendien bevat het dikwijls veel stoffen die men het dier heeft toegediend, zoals antibiotica, groeihormonen en rustgevende middelen. De productie en verwerkingsmethode zijn dikwijls zodanig dat daarvoor een niet gezond eindproduct ontstaat. Verder zitten er in het vlees vaak veel verzadigde vetzuren, die het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Als u vlees beslist niet kunt missen, neem dan alleen de lichtverteerbare en witte soorten (en eet vooral geen varkensvlees). Voeg bijvoorbeeld eens per week een vleesloze dag in. Een tijdelijke tussenoplossing kan bijvoorbeeld zijn om twee dagen rood vlees, twee dagen wit vlees en drie dagen vegetarisch te eten.
  • Door bovenstaande bereikt men dat de voedingsmiddelen die men gebruikt nog zoveel mogelijk de natuurlijke voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen bevatten, die in zeer kleine hoeveelheden van groot belang en onontbeerlijk zijn voor de gezondheid van de mens.
  • Verder moet men alleen eten, wanneer men werkelijk trek heeft. Dus zo weinig mogelijk zogenaamde “tussendoortjes”. Eet matig en sober, met minder vetten, suiker en vlees. Neem niet meer energie tot u dan het lichaam nodig heeft.
  • Denk vooral ook om de juiste samenstelling van de maaltijden voor de verschillende constituties. Let ook op het seizoen en de delen van de dag waarop uw dosha van nature het sterkst is en pas uw aankopen hierop aan. Vata mensen hebben een andere samenstelling nodig van voedingsmiddelen dan pitta mensen of kapha mensen. Zie de pagina ‘Eten volgens uw dosha‘ voor meer informatie.
  • Vermijd slechte combinaties zoals: erg heet en ijskoud, rauw en gekookt, melk en vis, melk en vlees.
  • Drink bron- of mineraalwater. Nooit gedestilleerd water omdat daar alle mineralen uit zijn en daardoor zal dit mineralen onttrekken aan uw lichaam wat een verzwakkende uitwerking heeft op botten, gebit, nagels en haren.