Maaltijd adviezen

Hieronder volgen maaltijd adviezen die gelden voor alle dosha’s:

Richtlijnen voor een gezond ontbijt voor alle dosha’s

  • Begin elk ontbijt met vers fruit.
  • Gebruik liever geen witbrood, maar volkoren gist- of zuurdesem brood. Verder roggebrood, volkoren knäckebröd of toast. Alle graan- en meelproducten moeten bij voorkeur volkoren zijn: met kern en vezel.
  • Gebruik als boter plantaardige reformmargarine of roomboter.
  • Gebruik als beleg liever geen zoet beleg en/of vleeswaren, maar kaas, notenpasta, tartex (sojaproduct), marmite (gistextract), honing, ei (niet vaker dan 2 á 3 per week). Eventueel een jam (bijv. rozenbotteljam), waaraan geen kleurstoffen en conserveringsmiddelen zijn toegevoegd. Zeer goed als beleg te gebruiken zijn plakjes appel, tomaat, radijs en komkommer. Smakelijk en gezond zijn sandwiches van kaas, waarop tomaat, komkommer en/of radijsjes gegarneerd zijn.
  • Gebruik bij het ontbijt voor het drinken alleen een melkproduct. Onder melkproducten bedoelen we naast de zoete melk ook karnemelk, biogarde yoghurt, kefir en kwark.
  • Een bijzonder voedzaam en verfrissend ontbijt, waarin alle ingrediënten voorkomen die het lichaam nodig heeft, is een zelfgemaakte muesli van gelijke hoeveelheden gemengde volkoren graanvlokken, zoals tarwe, rogge, haver en gerst. Hieraan kan men wat gierst, boekweit, lijnzaad en tarwekiemen toevoegen. Hierover het sap van twee uitgeperste sinaasappelen en een geraspte appel. Verder hierover wat walnoten, rozijnen en abrikoosjes versnipperen en het een en ander aanmengen met een eetlepel koudgeperste zonnebloemolie.

Richtlijnen voor de middagmaaltijd voor alle dosha’s

  • Indien mogelijk is het beste de warme maaltijd ‘s middags te nemen.
  • Eet bij voorkeur de groenten van het jaargetijde. Bijvoorbeeld niet een specifieke zomergroente midden in de winter. De groenten in zo weinig mogelijk water koken en niet te lang. Gooi het kooknat, dat dikwijls nog veel voedingsstoffen bevat niet altijd weg, maar maak er eens een soep of saus van.
  • Daar aardappelen door teelt en opslag giffen kunnen bevatten, kan men in plaats van aardappelen zo nu en dan eens en liever steeds vaker een graanschotel nemen van bijvoorbeeld zilvervliesrijst of andere granen zoals gierst, gerst, boekweit, haver of maïs. Verder volkoren spaghetti of macaroni. Zo nu en dan eens bonen of erwten. De rijst en granen kunnen evenals de aardappelen normaal met groenten gegeten worden.
  • Kook alles zo kort mogelijk om verlies van belangrijke voedingsstoffen te voorkomen en niet te nat, omdat het voedsel anders te weinig speeksel opneemt, benodigd voor de vertering van zetmeel.
  • Gebruik voor de smaak geen azijn en scherpe specerijen, maar bijvoorbeeld wat citroensap en verse tuinkruiden. Gebruik weinig zout en dan niet het witte zout, maar zeezout.
  • Als nagerecht kan men een melkgerecht nemen. Bijvoorbeeld pap vangraanvlokken (haver) of volkorenmeel, yoghurt met muesli of kwark met room en verse vruchtjes.

Richtlijnen voor het avondeten voor alle dosha’s

  • Als u in de ochtend een graanmaaltijd gegeten heeft, dan kunt u ‘s avonds een normale volkoren broodmaaltijd nemen.
  • Volg verder bij alle maaltijden de adviezen op zoals die op de pagina ‘Verbeter uw spijsvertering’ gegeven worden, zoals juiste samenstelling van het voedsel, rustige sfeer, goed kauwen en niet meer eten dan men als energie nodig heeft.

Adviezen voor vervanging van bepaalde voedingsmiddelen

Hieronder volgen nog enkele aanwijzingen waarmee u minder gezonde voedingsmiddelen kunt vervangen door meer natuurlijke en volwaardige voedingsmiddelen:

U vervangt: Door:
Witbrood Volkoren, speltbrood of zuurdesembrood
Margarine Plantaardige reformmargarine of roomboter
Witte rijst Zilvervliesrijst
Macaroni en spaghetti Volkoren macaroni en spaghetti
Groenten en fruit in blik Verse groenten en fruit, gedroogde zuidvruchten
Vlees, vis, gevogelte Hartige hapjes gemaakt van kaas, ei, champignons en granen. Verder soja producten zoals tartex, sojaworstjes, tahoe e.d
Vleesbouillon blokjes Plantaardige bouillonblokjes of korrels
Wit zout Zeezout, herbaforce, tamari, gistextract
Witte suiker Rietsuiker, honing
Koekjes, gebak Koekjes, gebak enz. gemaakt van
volkoren producten zonder suiker
Limonade Zuivere vruchten- en groentesappen, versgeperst of uit de reformhandel. Verder mineraalwater of karnemelk